Strona główna
Dyrektorzy
Nauczyciel badacz
Rodzice
i uczniowie
JST
Zespół projektu
Aktualność
Czas na wnioski i refleksje
17 kwietnia 2011

Po sesji implementacyjnej dotyczącej zajęć z dr Lakerveldem pojawiło się kilka interesujących refleksji. Zapraszamy do zapoznania się z nimi.

 

Najbardziej inspirującymi elementami okazało się podkreślenie kluczowej roli nauczycieli, ich wielostronnego, interdyscyplinarnego przygotowania, nie ograniczonego jedynie do kształcenia kierunkowego, ale obejmującego także inne dyscypliny, a także kompetencje społeczne, wychowawcze i związane z wykorzystaniem technologii.

Ważny jest sposób rekrutacji nauczyciela, jego dopasowanie do koncepcji pracy szkoły. Uczestnicy podkreślali, że „dobra szkoła” powinna być otwarta na współpracę ze środowiskiem, autonomiczna w budowaniu swojej koncepcji pracy i przyjmowanych strategiach uczenia.

Jeśli chodzi o model pracy nauczyciela, uczestnicy zwrócili uwagę na rolę wzajemnego uczenia się od siebie nauczycieli w zespołach, a także podkreślane przez Jaapa van Lakervelda wykorzystanie wiedzy pochodzącej od uczniów. Szkoła jako organizacja tworząca środowisko uczące dla nauczycieli została przyrównana do uniwersytetu – mocniej odwołującego się do praktyki niż tradycyjna akademia.

Z praktycznych implikacji uczestnicy sesji wymienili:

·         Przygotowanie profili nauczycieli, dostosowanych do koncepcji pracy szkoły i zapewniających różnorodność, a następnie zbudowania w oparciu o niego kryteriów selekcji w rekrutacji nowych pracowników.

·         Pracę nad postawą środowiska szkolnego wobec innowacji, co ułatwi ich wdrażanie i jednocześnie ułatwi funkcjonowanie liderom zmiany.

·         Uczenie się nauczycieli od siebie może być wzmocnione przez wzajemne hospitacje, wpisane w pensum nauczyciela.

·         Przeprowadzanie badania strategii wykorzystania wiedzy w celu ewentualnego wzmocnienia różnorodności.

·         Tworzenie międzyszkolnych rad programowych – umożliwia to wzmocnienie zewnętrznej mobilności pracowników i tworzenie sieci pomiędzy instytucjami.

·         Rodzice mogą dzielić się swoją wiedzą: zostać zaangażowani jako eksperci przy szkoleniu nauczycieli i nauczaniu uczniów.

·         Położyć nacisk na kaskadowe przekazywanie wiedzy.

Archiwum aktualności
(zobacz)


Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie ciasteczek (cookies). Dowiedz się więcej Rozumiem
trabzon oto kiralamachip satın alchip satın alzynga chipchip satın altrabzon rent a car<
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego III Priorytet Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Działanie 3.1

trabzon oto kiralama