BILL ARMALINE jest profesorem emerytowanym w dziedzinie dydaktyki oraz dyrektorem-założycielem ośrodka innowacyjnej i transformacyjnej edukacji (Center for Innovative and Transformative Education) na Bowling Green State University. W ciągu swojej 35-letniej działalności w szkolnictwie jako działacz, nauczyciel i naukowiec we współpracy z innymi specjalistami na uczelniach, w szkołach publicznych i społecznościach skupiał się przede wszystkim na przeformułowywaniu struktur szkolnictwa oraz przekształcaniu praktyk pedagogicznych pod kątem promowania sprawiedliwości społecznej i humanitaryzmu.
KATHY FARBER jest profesorem emerytowanym w dziedzinie podstaw i badań edukacyjnych; oprócz tego była dyrektorem-założycielem organizacji na rzecz działań wspólnotowych (Partnerships for Community Action – PCA) na Bowling Green State University. Przedmiotem jej badań jest pedagogika krytyczna, reforma szkół K-12 oraz budowa i wspieranie innowacyjnej i wzajemnej współpracy uczelni i społeczności. Jako dyrektor PCA ustanowiła program grantów (Dissemination Grant) wspierający rozpowszechnianie wiedzy popularnej i ogólnej w celu upodmiotowiania. Jest także zaangażowana w realizację zasad i praktyk w ramach badań uczestniczących.
KATHLEEN LYNCH jest profesorem equality studies w University College Dublin. Mocno angażuje się w działania na rzecz równości i sprawiedliwości społecznej, zwłaszcza w dziedzinie edukacji. W ramach tych działań przyczyniła się aktywnie m.in. do utworzenia w 1990 r. ośrodka Equality Studies Centre na UCD, a obecnie jest jedną z głównych osób prowadzących go. Była członkiem-założycielem Wydziału Sprawiedliwości Społecznej na UCD w 2005 r. (www.ucd.ie/socialjustice/) W latach 2007-2010 była doradcą Dyrektoratu Generalnego UE ds. Edukacji i Kultury (DGEAC) jako członek europejskiej sieci ekspertów w dziedzinie nauk społecznych ds. edukacji i szkoleń (NESSE). W 2010 r. gościła w Szwecji na uniwersytecie w Orebro jako senior research fellow w ramach programu GEXcel (Gender Excellence Research). Irlandzki minister edukacji mianował ją do irlandzkiej Rady ds. Badań Naukowych w Dziedzinie Nauk Humanistycznych i Społecznych (Irish Research Council for the Humanities and Social Sciences) na okres 2010-2013. Jest autorką licznych publikacji na temat równości w edukacji: Diversity in School. (2005) redakcja wspólnie z Anne Lodge; Inside Classrooms: The Teaching and Learning of Mathematics in Social Context (2003) współautorstwo z M. Lyons i in.; Equality and Power in Schools (2002) z A. Lodge, oraz Equality in Education (1999) i The Hidden Curriculum (1989), obie stworzone samodzielnie. W 2009 r. stworzyła raport badawczy Gender and Education dla Komisji Europejskiej http://www.nesse.fr/nesse/activities/reports/gender-report-pdf . Jej nowa książka (z B. Grummellem i A. Lodge) również dotyczy edukacji – jej tytuł to New Managerialism in Education: The Care Ceiling in a Caring Profession (2011), Palgrave Macmillan, Londyn. Inne jej ważne książki to Equality: From Theory to Action, (2004, 2009 II wydanie), współautorstwo z J. Bakerem, S. Cantillon, S. i J. Walsh.: Affective Equality: Love, Care and Injustice (2009) London: Palgrave Macmillan (Lynch., K., Baker, J. i M. Lyons).
TONY MACFADYEN, M.Sc. jest starszym wykładowcą w dziedzinie edukacji na University of Reading w Wlk. Brytanii, który jest zaliczany do 200 najlepszych uczelni na świecie. Jest dyrektorem przedsiębiorczości w Institute of Education oraz organizatorem badań (research convener) dla grupy uczniów w wieku od 14 do 19 lat. Pod jego kierownictwem dla grupy objętej badaniem (14-19 lat) przyznano niedawno dofinansowanie w wysokości L50 000. Tony prezentował swoją pracę na wielu krajowych i międzynarodowych konferencjach, a oprócz tego jest autorem dwóch wysoko cenionych książek i licznych artykułów w czasopismach. Jego zainteresowania naukowe skupiają się na doświadczeniach edukacyjnych młodych ludzi oraz otrzymywanych przez nich informacjach, poradach i wskazówkach adresowanych do osób powyżej 16 lat. Obecnie Tony realizuje projekt badawczy, którego tematem są nietypowe doświadczenia uczniów na typowym angielskim uniwersytecie. Wcześniej był nauczycielem zarówno w Anglii, jak i w innych częściach świata, a także kierownikiem wychowania fizycznego w Garden International School w Malezji.
TONY TOWNSEND jest kierownikiem Katedry Służb Publicznych, Przywództwa Edukacyjnego i Zarządzania na University of Glasgow. Pracował także na Florida Atlantic University w USA i Monash University w Australii. Był prezesem Kongresu Międzynarodowego ds. Efektywności i Poprawy Szkolnictwa (ICSEI), a także Międzynarodowej Rady ds. Kształcenia Nauczycieli (ICET). Wykładał także gościnnie w Michigan, RPA, Kanadzie, Makau i Malezji. Jest doradcą Krajowej Szkoły ds. Przywództwa Edukacyjnego w Słowenii, której pomaga opracować system samooceny szkoły, czynniki krajowe sprzyjające osiągnięciu sukcesu przez szkołę oraz system zewnętrznej oceny szkoły. Tony organizuje liczne prezentacje w dziedzinie efektywności i poprawy szkół, przywództwa i rozwoju strategii; były one prezentowane w ponad 40 krajach. Wśród jego licznych publikacji i książek znajdują się m.in. niedawno wydane: The Elusive What and the Problematic How: The Essential Leadership Questions for School Leaders and Educational Researchers, (2008), Sense Publishers, Rotterdam i Tajwan (współredakcja z I. Bogotch) Teacher Education in Times of Change: Globalization, Standards and Professionalism (2007), Springer, Dordrecht, Holandia i Nowy Jork (redakcja z Richardem Batesem) The International Handbook of School Effectiveness and Improvement (2007), Springer, Dordrecht, Holandia i Nowy Jork (redakcja)
FRANK CRAWFORD pracuje obecnie poza Szkocją jako konsultant, prelegent i doradca w licznych kwestiach związanych z edukacją. Wykazuje on również żywe zainteresowanie rolą technologii i różnych metod nauczania, które w większym stopniu angażują osoby uczące się. Frank przez ponad 15 lat pracował jako główny inspektor ds. edukacji w Szkocji, zajmując się tak różnorodnymi tematami, jak przyszłość edukacji, samoocena, systemy jakości, przygotowywanie krajowych raportów na temat standardów i jakości, krajowe cele edukacyjne, dobre praktyki, planowanie kontroli oraz działań na rzecz poprawy szkolnictwa, szkolnictwo podstawowe i średnie, dodatkowe potrzeby odnośnie wsparcia oraz wykorzystywanie danych i badań do poprawy szkolnictwa. Frank rozpoczął pracę w szkolnictwie w 1969 r. jako nauczyciel nauk wtórnych, pracując na szczeblu okręgowym i krajowym; następnie (ponad 25 lat temu) został pracownikiem szkockiego inspektoratu ds. edukacji. Uczestniczył w wielu międzynarodowych projektach obejmujących tak różne kwestie, jak wprowadzanie zmian w szkołach, wskaźniki jakości, a także zdrowie i dobre samopoczucie. Wygłaszał gościnnie odczyty na niezliczonych konferencjach i wydarzeniach w całej Szwecji, a ponadto pracował i wygłaszał prelekcje w takich krajach i regionach, jak Kanada, Hongkong, Niemcy, Holandia, Irlandia, Grecja, Serbia, Czechy, Nowa Walia Południowa i Australia Południowa.
JAAP VAN LAKERVELD od 1986 r. jest dyrektorem niezależnego ośrodka badawczego PLATO, założonego przez University of Leiden w Holandii. Głównym tematem, w którym się specjalizuje, jest uczenie się. Dotyczy to zarówno uczenia się w środowiskach edukacyjnych, jak i uczenia się fachowców w środowiskach pracy. W ciągu swojej kariery pracował jako badacz i konsultant w dziedzinach doskonalenia zawodowego nauczycieli, kształcenia zawodowego oraz kształcenia dorosłych W tej ostatniej dziedzinie uzyskał stopień doktora. Oprócz pełnienia funkcji dyrektora PLATO wykładał także na uniwersytecie. W swojej pracy zajmował się różnymi projektami międzynarodowymi we współpracy z innymi badaczami z licznych instytucji z Europy i reszty świata. Przez trzy lata sprawował funkcję przewodniczącego ośrodka badawczo-rozwojowego ds. doskonalenia zawodowego nauczycieli przy Stowarzyszeniu na Rzecz Kształcenia Nauczycieli w Europie (ATEE), którego jest długoletnim członkiem.
HARTMUD WENZEL - prof. dr, urodzony w 1945 w Kassel w Niemczech, w roku 1971 ukończył studia na wydziale matematyki, fizyki i pedagogiki na Uniwersytecie w Marburgu. W latach 1972-1975 rozpoczął studia podyplomowe w zakresie edukacji. W latach 1975 - 1985 był asystentem profesora ds. kształcenia. Prowadził szkolenia dla nauczycieli na Uniwersytecie w Essen. W 1977 napisał pracę doktorską w dziedzinie edukacji na Uniwersytecie w Marburgu, a w 1985 habilitację w dziedzinie edukacji na Uniwersytecie w Essen. Prowadził szereg projektów badawczych dotyczących kształcenia i szkolenia nauczycieli. W 1989r. odbył podróż badawczą do USA dotyczącą rozwoju organizacyjnego w szkołach. Profesor pedagogiki i dydaktyki ogólnej szkoły w Martin-Luther-Universität Halle od 1992 r. Prowadził szkolenia i studia podyplomowe w zakresie rozwoju organizacji na WSP w Kielcach w latach 1992 i 1996 r .Od roku 1994 jest członkiem Centrum rozwoju edukacji i praw człowieka (Zentrum für Schul-und Bildungsforschung) Uniwersytetu w Halle. Ekspert w UE-TERM projektu Polska 1996 - 1998. Realizował kilka projektów TEMPUS- szkolenia dla nauczycieli dotyczące rozwoju szkoły w Polsce, Ukrainie i Rosji od 1993 do 2006. Prowadzi dokształcanie zawodowe InService dla dyrektorów szkół i nauczycieli. Obecnie kontynuuje projekty badawcze dotyczące rozwoju szkoły.
STEFAN WLAZŁO mgr filologii polskiej, dr nauk humanistycznych (temat pracy: "Decyzje kierownicze dyrektorów szkół"). 1. Polski ekspert w programie TERM
2. Autor 156 publikacji, w tym 19 książek
3. Posiada międzynarodowe certyfikaty z zakresu ewaluacji w pracy szkoły oraz organizacji pracy szkoły i roli nadzoru pedagogicznego: ECTED (European Consortium for Training, Enterprise & Development - Sheffield - U.K.), "ASET (Accreditation Syndycate for Education and Training)" TERM- IAE ( PTH-contract Eindhoven Netherlands, I.P.S. Bristol U.K.)" i inne, w tym polskie
4.Uczestnik międzynarodowych programów: PHARE-TERM, ARION (Program Unii Europejskiej), BRISTOL i amerykańskich : DEMNET (tworzenie lokalnej demokracji) oraz AED ( Academy for Educational Development) i również w polskim programie POST (Polityka Oświatowa Samorzadu Terytorialnego),
5. Szkolił wizytatorów, a także tysiące dyrektorów szkół i nauczycieli w zakresie jakości edukacji.
DANUTA ELSNER niezależna konsultantka ds. zarządzania oświatą. Autorka, współautorka, redaktorka ponad 300 publikacji w kilku językach, w tym 20 książek, z których dwie ukazały się zagranicą (w Anglii i Finlandii). Była współinicjatorka powołania w roku 1991 European Network for Improving Research and Development in Educational Leadership and Management (ENIRDELM), która zrzesza osoby zajmujące się zarządzaniem oświatą w Europie (kreatorów polityki oświatowej, dyrektorów placówek oświatowych, nauczycieli akademickich, pracowników systemu doskonalenia kadr kierowniczych oświaty, niezależnych konsultantów). Kilkuletnia członkini rady tej organizacji i jej przewodnicząca przez jedną kadencję. Uczestniczka wielu międzynarodowych projektów edukacyjnych, stypendiów zagranicznych, konferencji międzynarodowych, wizyt studyjnych. Tłumaczka z języka angielskiego literatury specjalistycznej. Była dyrektorka Wojewódzkiego Ośrodka Metodycznego w Katowicach. Wykładowczyni na różnych formach dokształcania i doskonalenia dla oświatowej kadry kierowniczej oraz doradców i konsultantów placówek doskonalenia nauczycieli. Ostatnio uczestniczka badań na temat: a) początkujących dyrektorów szkół, b) pomocy świadczonej przez doradców metodycznych i konsultantów na rzecz szkół i nauczycieli. Ponadto, członkini kolegium czasopisma "Dyrektor Szkoły".
ALEKSANDER NOWORÓL Dr hab. inż. architekt, prof. UJ, habilitowany w naukach technicznych w zakresie architektury i urbanistyki, specjalizuje się w zarządzaniu jednostkami terytorialnymi oraz rozwojem terytorialnym. Praktyki zawodowe i edukację podyplomową odbywał we: Francji, Szwajcarii, Japonii, Wielkiej Brytanii, USA i Izraelu. W latach 1978 - 1998 był pracownikiem Politechniki Krakowskiej. Poza działalnością naukową, posiada doświadczenia zawodowe w projektowaniu urbanistyczno-architektonicznym, sprawowaniu funkcji kierowniczych w administracji samorządowej oraz w organizacjach gospodarczych. W latach 1994-1998 był dyrektorem Wydziału Strategii i Rozwoju Urzędu Miasta Krakowa. Od 1998 do 2001 r. był zatrudniony na stanowiskach kierowniczych w spółkach inwestycyjno-deweloperskich. Na Uniwersytecie Jagiellońskim - od 2001 roku. Problematyka badawcza obejmuje: zarządzanie rozwojem jednostek terytorialnych, zarządzanie w administracji publicznej (jednostkami terytorialnymi i urzędem), rewitalizację obszarów miejskich, poprzemysłowych i powojskowych oraz programowanie i wykonalność inwestycji publicznych. Od 2001 r. prowadzi działalność konsultingową w zakresie rozwoju gospodarczego i przestrzennego w wyżej wymienionych obszarach. Jest autorem 4 książek z zakresu zarządzania terytorialnego, autorem i współautorem ok. 80 publikacji oraz ok. 80 opracowań eksperckich, związanych z zarządzaniem w sektorze publicznym.
MAREK KACZMARZYK doktor, biolog, dydaktyk, autor podręczników i programów szkolnych. Od roku 2000 kierownik Pracowni Dydaktyki Biologii (Wydział Biologii i Ochrony Środowiska, Uniwersytet Śląski). Koordynator i autor projektów edukacyjnych dla młodzieży oraz dorosłych, twórca programów i wykładowca studiów podyplomowych dla nauczycieli przedmiotów przyrodniczych. Twórca i propagator dydaktyki ewolucyjnej - dziedziny zajmującej się wyodrębnieniem, rozpoznaniem i praktycznym wykorzystaniem wpływu mechanizmów ewolucyjnych (zarówno ewolucji biologicznej, jak i kulturowej) na procesy uczenia się i wychowania. Chronobiolog i memetyk, autor kilkudziesięciu artykułów z zakresu biologicznych i memetycznych kontekstów kształcenia i wychowania oraz edukacji ekologicznej. Członek zespołu Wszechnicy Śląskiej - Śląskiego Towarzystwa Naukowego. Stały współpracownik "Edukacji i Dialogu", jednego z największych czasopism liderów edukacji.
ANDRZEJ KOŁODZIEJCZYK socjolog, trener-superwizor Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. Członek Rady Trenerów Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. Współautor programu wychowawczo-profilaktycznego "Spójrz inaczej", "Spójrz inaczej na agresję" oraz programu dla nauczycieli przedszkoli "Przedszkolaki Krok Pierwszy" i "Przedszkolaki Krok Drugi" realizowanego dla Polskiej Fundacji Dzieci i Młodzieży. Członek zespołu ekspertów MEN przygotowujących materiały dydaktyczne dla edukatorów Programu "Nowa Szkoła". Jest posiadaczem Certyfikatu Trenera Trenerów I stopnia Treningu Zastępowania Agresji. Ma tytuł edukatora. Ekspert Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych ds. Profilaktyki Dzieci i Młodzieży. Autor licznych warsztatów i treningów dla nauczycieli, wychowawców, pracowników socjalnych itp. poświęconych między innymi problematyce agresji i przemocy np. "Przeciwdziałanie agresji i przemocy w szkole", "Jak radzić sobie ze słowną i fizyczną agresją uczniów w klasie", "Rozwiązywanie konfliktów w szkole", "Stymulowanie rozwoju moralnego", "Jak motywować uczniów do nauki i zmiany zachowania", "Zapobieganie problemom dyscypliny w klasie", "Jak radzić sobie z własną złością" (warsztat dla nauczycieli).
BARBARA MARIA WÓJCIK (zd. Jaskólska) ukończyła studia na Wydziale Nauk Przyrodniczych Uniwersytetu Wrocławskiego (kierunek geografia). W latach 1977-1991 pracowała jako nauczyciel akademicki (od 1985 adiunkt) na Politechnice Gdańskiej. Przez 2 lata była asystentem reżysera w Teatrze Witkacego w Zakopanem. Po powrocie do Wrocławia pracowała w uniwersyteckim Ogrodzie Botanicznym i napisała wraz z E. Kiernicką książkę pt. "Tajemnice ogrodów". W latach 1999-2006 pełniła rolę specjalisty nowoczesnych metod nauczania w Centrum Nauki SITA i redagowała tam czasopismo "Podróż w Intelekt". Jednocześnie była redaktorem edukacyjnych książek dla dzieci w zielonogórskim Wydawnictwie E.Jarmołkiewicz. Od roku 1997 zajmuje się tematem inteligencji emocjonalnej oraz roli emocji w rozwoju umysłu, prowadząc zajęcia dla nauczycieli, socjoterapeutów i menedżerów. Jest trenerem warsztatu Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz specjalistą w zakresie doradztwa pedagogiczno-psychologicznego. W pracy doradczej posługuje się metodą indywidualnych ustawień rodzinnych i i organizacyjnych, którą studiowała u nauczycieli niemieckich. Wraz z Renatą Gut i Marią Piegowską napisała książkę o działaniu, myśleniu i odczuwaniu, pt. "Zarządzanie sobą" (Difin, Warszawa 2008). Jest autorką artykułów dotyczących roli emocji w procesie uczenia się oraz zawodu nauczyciela.
MAŁGORZATA SKURA dr, Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie
- od 1996 r. do 2009 r. pedagog - terapeuta w Szkole Podstawowe Nr 1 w Sulejówku - nauczyciel dyplomowany;
- 2001 r. - 2003 r. adiunkt w Katedrze Wspomagania Rozwoju i Edukacji Dzieci Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie;
- 2003 r. - 2004 r. adiunkt w Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie, w Katedrze Pedagogiki Ogólnej, w Zakładzie Edukacji Wczesnoszkolnej;
- od 2004 r. adiunkt w Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie, w Instytucie Rozwoju Człowieka i Edukacji, w Katedrze Pedagogiki Małego Dziecka;
- od października 2006 r. do pażdziernika 2010 r. z-ca Dyrektora Instytutu Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji;
- od marca 2007 r. kierownik Studiów Podyplomowych Klasyczne i Alternatywne Formy Wychowania Przedszkolnego, Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie;
- od 2007 r. warsztaty dla nauczycieli z zakresu edukacji matematycznej dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym;
- ekspert MEN ds. reformy programowej wychowania przedszkolnego, w zakresie metodyki nauczania, w projekcie Wdrożenie podstawy programowej kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół ze szczególnym uwzględnieniem II i IV etapu edukacyjnego.
MICHAŁ LISICKI mgr Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie
- 1992 r. - 1996 r. Społeczne Przedszkole Integracyjne, wychowawca i terapeuta;
- 1996 - 1998 Społeczna Podstawowa Szkoła Integracyjna nr 100, dyrektor;
- od 2002 r. Nowa Era sp. z.o.o.
- od 2006 r. zajęcia z zakresu wspomagania rozwoju psychorychowego dziecka, warsztaty umiejętności osobistych, ćwiczenia z zakresu pedagogiki przedszkolnej na studiach dziennych i podyplomowych w Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie;
- od 2007 r. warsztaty dla nauczycieli z zakresu edukacji matematycznej dzieci w wieku przedszkolnym; g) ekspert MEN ds. Reformy programowej wychowania przedszkolnego;
wykładowca w Katedrze Pedagogiki Małego Dziecka, Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie; prezes Fundacji Wychowania Przedszkolnego i Edukacji BERDO
BARTŁOMIEJ WALCZAK dr, socjolog, antropolog kultury. Adiunkt w Instytucie Stosowanych Nauk Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego i Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego, gościnny wykładowca Collegium Civitas i Wyższej Szkoły Pedagogicznej Związku Nauczycielstwa Polskiego. Autor i współautor czterdziestu publikacji naukowych, które ukazały się w krajowych i zagranicznych pismach, m.in. Anthropology Matters, Kulturze i Społeczeństwie, Kontekstach, kierownik oraz uczestnik licznych polskich i międzynarodowych projektów badawczych i ewaluacyjnych. Autor ekspertyz i analiz min. dla Rzecznika Praw Dziecka, Fundacji im. St. Batorego, Biura Rzecznika Praw Obywatelskich i Narodowego Centrum Kultury. W 2009 roku ukazała się jego książka "Antropolog jako Inny. Od pierwszych badań terenowych do wyzwań ponowoczesnej antropologii", wyd. Scholar.
AGNIESZKA BOREK socjolożka, ewaluatorka, trenerka. Specjalizuje się w ewaluacji programów unijnych o tematyce edukacyjnej i społecznej. Jest autorką lub współautorką ponad 50 raportów z ewaluacji ex-ante, on-goin i ex-post. Prowadzi szkolenia i wykłady na studiach podyplomowych na temat ewaluacji, monitorowania, wskaźników projektów, metodologii badań społecznych. Prezeska Zarządu "Ery Ewaluacji"
TOMASZ KASPRZAK socjolog, ewaluator i trener. Absolwent studiów doktoranckich w Instytucie Stosowanych Nauk Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego. Pracownik Instytutu Badań Edukacyjnych ( Zespół Badań Nauczycieli). Współzałożyciel i członek zarządu Spotkań - Stowarzyszenia dla Edukacji i Kultury. Polski ekspert i korespondent w European Knowledge Centre for Youth Policy.
GRZEGORZ MAZURKIEWICZ Doktor nauk humanistycznych, socjolog, pracownik Uniwersytetu Jagiellońskiego, wcześniej nauczyciel, przez kilka lat zaangażowany w działa- nia sektora pozarządowego, współautor programu Szkoła Ucząca Się, wspie- rającego szkoły w zapewnianiu jakości ich pracy. Pracował jako ekspert pro- gramu Phare w Rumunii, prowadził badania dla Komisji Europejskiej i Local Government Initiative, wykładał w Bowling Green State University w USA. Zaangażowany w różnorodne projekty edukacji interkulturowej, edukacji dorosłych, polityki oświatowej czy doskonalenia nauczycieli i dyrektorów. Bada zagadnienia związane z przywództwem edukacyjnym, pracą nauczycieli, stereotypami płci w kształceniu, kadrą kształcącą dorosłych i zarządzaniem systemami edukacyjnymi.
Założyciel i członek stowarzyszenia "Ekspedycja w głąb kultury", które realizuje międzynarodowe projekty dla młodzieży, poświęcone kulturze, grupom etnicznym, historii, religii oraz lokalnym obyczajom. Koordynator II etapu projektu systemowego Program Wzmocnienia Efektywności Systemu Nadzoru Pedagogicznego i Oceny Jakości Pracy Szkoły, realizowanego przez Ministerstwo Edukacji Narodowej w ramach III Priorytetu Programu Operacyjnego "Kapitał Ludzki", Działanie 3.1, współfinansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego.
ROMAN DORCZAK Doktor nauk humanistycznych w dyscyplinie: nauki o zarządzaniu, psycholog. Pracuje jako adiunkt w Instytucie Spraw Publicznych UJ oraz docent w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej w Oświęcimiu, od 2008 kieruje Studium Pedagogicznym PWSZ w Oświęcimiu. Stypendysta Farmington Institute, Manchester-Harris College, Oxford University (1996).
Od kilkunastu lat zajmuje się problematyką zarządzania w oświacie, kształcenia i rozwoju zawodowego nauczycieli, kultury organizacyjnej instytucji publicznych i edukacyjnych i współpracy szkół z innymi organizacjami publicznymi. Od początku lat dziewięćdziesiątych zaangażowany w liczne projekty krajowe i międzynarodowe poświęcone reformie edukacji: TEMPUS Developing Schools for Democracy in Europe Project, TERM, Szkoły Jagiellońskie, Opening Minus. Autor wielu artykułów z zakresu zarządzania w sferze publicznej i zarządzania w oświacie, w tym: Zarządzanie w edukacji - wyzwania i możliwości [w:] Zarządzanie Publiczne nr 2(6)2009, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Autor monografii Psychologiczne aspekty wdrażania zmian w PUP (2007).
dr JACEK STRZEMIECZNY Doktor nauk humanistycznych. W latach 1979 - 1989 kierował Ośrodkiem Rozwoju Umiejętności Wychowawczych przy Polskim Towarzystwie Psychologicznym. Licencjonowany trener i superwizor treningu grupowego i treningu edukacyjnego PTP. 1989 - 1994 dyrektor Departamentu Kształcenia Nauczycieli Ministerstwa Edukacji Narodowej. Od roku 1994 współzałożyciel, dyrektor i Prezes Zarządu Centrum Edukacji Obywatelskiej. Od roku 1997 członek Międzynarodowego Stowarzyszenia Innowatorów Społecznych ASHOKA. W roku 2001 na szczycie Światowego Forum Ekonomicznego w Davos otrzymał nagrodę Outstanding Social Entrepreneur. W 2006 na XV Światowym Kongresie Edukacji Obywatelskiej roku został pierwszym laureatem Penn Kemble Award za wybitny wkład w edukację dla demokracji.
DOROTA GOŁĘBNIAK Miejsca zatrudnienia i zajmowane stanowiska: 1974 - 2000 UAM, Wydz. Studiów Edukacyjnych: asystent stażysta, asystent, starszy asystent, adiunkt, od 2001 r. Dolnośląska Szkoła Wyższa we Wrocławiu, profesor, kierownik Zakładu Pedeutologii, od 2002 r. prorektor ds. nauki i współpracy z zagranicą
Wykształcenie: Doktor habilitowany nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki: specjalność: pedeutologia Zainteresowania naukowe: Modele profesjonalizmu i edukacja nauczycieli, Konstruktywizm i jego dydaktyczne implikacje, Jakościowe strategie badań edukacyjnych
Publikacje: 5 prac zwartych i ponad 60 artykułów w czasopismach naukowych i rozdziałów w pracach zbiorowych. Wybrane przykłady: B.D. Gołębniak (1998), Zmiany edukacji nauczycieli. Wiedza - biegłość - refleksyjność, Poznań-Toruń: Edytor, B.D. Gołębniak i Teusz G. (1996; 1999), Edukacja poprzez język, Warszawa: Wyd. CODN, B. D. Gołębniak (red.) (2001), Uczenie metodą projektu, Warszawa: WSiP, B.D. Gołębniak (2002; 2003; 2006; 2008) Szkoła - kształcenie - nauczyciel, w: Z. Kwieciński i B. Śliwerski (red.) Pedagogika. Podręcznik akademicki, Warszawa: PWN, B.D. Gołębniak i H. Cervinkova (2010) Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane, Wrocław: Wyd. Naukowe DSW, B.D. Gołębniak (2003), Ewaluacja - nowy "leitmotyw" edukacji nauczycieli, w: R. Cierzniewska (red.), Ewaluacja jakości pracy nauczyciela, Bydgoszcz: Wyd. Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego, B.D. Gołębniak (2005) Konstruktywizm - moda, "nowa religia" czy tylko/aż interesująca perspektywa poznawcza i dydaktyczna?, w: Problemy wczesnej edukacji, Szkoła i przedszkole w świadomości nauczycieli, Nr 1, Warszawa: PTP, B.D. Gołębniak (2008) Wyjść poza scjentystyczne i personalistyczne myślenie o "uczeniu uczenia", w: E. Filipiak (red.) Rozwijanie zdolności uczenia się. Wybrane konteksty i problemy, Bydgoszcz: Wyd. Uniwersytetu im. Kazimierza Wielkiego, B.D. Gołębniak (2009), Aplikacje konstruktywizmu do poradoznawstwa. Inspiracje pedeutologiczne, w: A. Kargulowa (red.) O teorii i praktyce poradnictwa II. Warszawa: PWN, B.D. Gołębniak (2010) Poszukiwanie, dziejowość, dialektyczne uczenie się. Nowe praktyki edukacyjne w szkole wyższej, w: J. Piekarski i D. Urbaniak-Zając (red.) Zmiana kształcenia w szkole wyższej, Łódź: Wyd. UŁ,
Członkostwo z wyboru w stowarzyszeniach i organizacjach naukowych: Komitet Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk, International Society for Cultural and Activity Research, Human Development and Capacity,
DOREEN UHAS SAUER Dr Uhas Sauer jest doświadczoną nauczycielką w największym okręgu szkolnym w Ohio. Jej wykształcenie związane jest z historią europejską i amerykańską, językiem angielskim oraz literaturą. W wieku 35 lat, zajęła się pracą w Annenberg- Fundacji Inicjatywy Edukacji Obywatelskiej i przez 3 lata kierowała federalnymi dotacjami dla nauczania i pedagogiki nauczania historii. Pomaga redagować lokalne podręczniki do historii dla uczniów szkół podstawowych. Poza tym, koordynuje dwa projekty edukacyjne. Uhas Sauer pracowała w Centrum Edukacji Obywatelskiej w Warszawie opracowując lekcje i materiały dla nauczycieli związane z Edukacją Obywatelską. Została uhonorowana za swoją prace związaną z nauczaniem historii i edukacją obywatelską.
SEWERYN SZATKOWSKI Nauczyciel filozofii; od 1994 wykładowca na Podyplomowym Studium Filozofii i Etyki w Instytucie Stosowanych Nauk Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego; od 2003 dyrektor Gimnazjum i Liceum im. Tadeusza Reytana w Warszawie.