Procesy edukacyjne mają charakter zorganizowany
Charakterystyka wymagania - Poziom D:
Procesy edukacyjne są realizowane w szkole lub placówce z wykorzystaniem zalecanych warunków i sposobu realizacji podstawy programowej.
Procesy edukacyjne przebiegające w szkole lub placówce są planowane.
Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się.
Ocenianie uczniów daje im informację o ich postępach w nauce oraz motywuje ich do dalszej pracy.
W szkole lub placówce monitoruje się osiągnięcia uczniów.
Charakterystyka wymagania - Poziom B:
Procesy edukacyjne przebiegające w szkole lub placówce są monitorowane i doskonalone.
Wnioski z monitorowania procesów edukacyjnych są wykorzystywane w planowaniu tych procesów.
Nauczyciele pracują wspólnie z uczniami nad doskonaleniem procesów edukacyjnych. Nauczyciele stosują różne sposoby
wspierania i motywowania uczniów w procesie uczenia się. Informacja o postępach w nauce otrzymana w wyniku oceniania
uczniów pomaga im uczyć się i planować swój indywidualny proces uczenia się.
W szkole lub placówce analizuje się wyniki monitorowania osiągnięć uczniów i wdraża się wnioski z tych analiz.
Uzasadnienie istoty wymagania
Dla powodzenia procesów edukacyjnych w szkole (placówce) znaczenie ma nie tylko ich treść, ale również sposób, w jaki są one realizowane. Wskazówką są tu zalecane warunki i sposoby realizacji podstawy programowej, których monitorowanie i doskonalenie wpływa na podnoszenie na wyższy poziom toczące się w szkole procesy.
Praktycznie niemożliwe jest prowadzenie procesu edukacyjnego bez aktywności uczących się. Dotyczy to zarówno wykorzystywanych metod dydaktycznych, organizacji zajęć w sposób sprzyjający uczeniu się, jaki włączaniu uczniów do pracy (refleksji) nad doskonaleniem przebiegu różnego rodzaju zajęć odbywających się w szkole (placówce). Duży wpływ na zaangażowanie uczniów w proces edukacji ma dostarczanie im informacji o postępie, jaki się dokonuje w ich rozwoju intelektualnym, społecznym i osobistym. Spełnia to ważną rolę motywującą do nauki i pomaga w planowaniu dalszego własnego rozwoju. Wymaganie to podkreśla znaczenie nauki dla doskonalenia procesów edukacyjnych. Zachęca do odnoszenia się do najnowszych wniosków z badań (na przykład nad tym, jak ludzie się uczą, jak funkcjonuje mózg), doplanowania i organizowania procesów edukacyjnych.
Jakub Kołodziejczyk
„Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym .Konteksty”
Danuta Sterna, Jacek Strzemięczny - Organizacja procesów edukacyjnych dla wspierania uczenia się
Kultura tworzenia pod hasłem "mogę"
http://www.edunews.pl/badania-i-debaty/opinie/2090-kultura-tworzenia-pod-haslem-qmogeq
ABC motywowania uczniów do uczenia się
http://www.edunews.pl/badania-i-debaty/opinie/2115-abc-motywowania-uczniow-do-uczenia-sie
Jakub Kołodziejczyk
„Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym .Konteksty”
Danuta Sterna, Jacek Strzemięczny - Organizacja procesów edukacyjnych dla wspierania uczenia się
Kultura tworzenia pod hasłem "mogę"
http://www.edunews.pl/badania-i-debaty/opinie/2090-kultura-tworzenia-pod-haslem-qmogeq
ABC motywowania uczniów do uczenia się
http://www.edunews.pl/badania-i-debaty/opinie/2115-abc-motywowania-uczniow-do-uczenia-sie
Analiza wyników ewaluacji wymagania
Przykłady dobrych praktyk
oraz zorganizowanie "Festiwalu Talentów"
strona główna | powrót