Sprawowany jest wewnętrzny nadzór pedagogiczny
Charakterystyka wymagania - Poziom D:
Nauczyciele są angażowani w ewaluację wewnętrzną podejmowaną w szkole lub
placówce. Wnioski wynikające z wewnętrznego nadzoru pedagogicznego są wykorzystywane do planowania pracy szkoły lub placówki.
Charakterystyka wymagania - Poziom B:
Ewaluacja wewnętrzna jest prowadzona z udziałem zespołów
nauczycieli. Wnioski wynikające z wewnętrznego nadzoru pedagogicznego służą do wprowadzania zmian w funkcjonowaniu szkoły lub
placówki i są wykorzystywane do rozwoju szkoły lub placówki.
Uzasadnienie istoty wymagania
Jednym z elementów wewnętrznego nadzoru pedagogicznego prowadzonego przez dyrektora szkoły (placówki) jest prowadzenie wewnętrznej ewaluacji. Współcześnie ewaluacje wskazuje się, jako jeden z ważnych elementów wpływających na doskonalenie, jakości pracy poszczególnych nauczycieli, zespołów i całej szkoły (placówki). Planowanie i realizowanie wewnętrznej ewaluacj i przez samego tylko dyrektora jest praktycznie skazane na niepowodzenie. Dlatego jest ważne, aby angażował on do udziału w ewaluacji wewnętrznej poszczególnych nauczycieli lub ich zespoły.
Prowadzenie ewaluacji wewnętrznej ma sens o tyle, o ile wynik i uzyskane w jej toku służą do wprowadzania zmian w funkcjonowaniu szkoły (placówki), przyczyniając się w ten sposób do podniesienia, jakości prowadzonych w niej procesów edukacyjnych. Wymaganie to wskazuje, że niemożliwe jest zbudowanie organizacji uczącej się bezsystematycznej ewaluacj i własnych działań.
Jakub Kołodziejczyk
„Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym .Konteksty”
Jakub Kołodziejczyk
„Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym .Konteksty”
Analiza wyników ewaluacji wymagania
Literatura i dodatkowe materiały
Grzegorz Mazurkiewicz - Edukacja i przywództwo. Modele mentalne jako bariery rozwoju
Przykłady dobrych praktyk
Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II; Skorzeszyce : Ewaluacja wewnętrzna metodą profilu szkoły
strona główna | powrót