Szkoła lub placówka realizuje koncepcję pracy ukierunkowaną na rozwój uczniów.
Charakterystyka wymagania na poziomie wysokim:
Koncepcja pracy szkoły lub placówki jest przygotowywana,
a w razie potrzeb modyfikowana, i realizowana we współpracy
z uczniami i rodzicami.
Charakterystyka wymagania na poziomie podstawowym:
Szkoła lub placówka działa zgodnie z przyjętą przez
radę pedagogiczną własna koncepcją pracy, uwzględniającą
potrzeby rozwojowe uczniów, specyfikę pracy szkoły lub
placówki oraz zidentyfikowane oczekiwania środowiska lokalnego.
Koncepcja pracy szkoły lub placówki jest znana uczniom
i rodzicom oraz przez nich akceptowana.
Konceptualizacja badania - zobacz jak będzie badana Twoja szkoła w tym wymaganiu
Uzasadnienie istoty wymagania
Aby sprawnie działać i dostosowywać się do zmieniających się warunków oraz współpracować ze światem, szkoły i inne placówki
oświatowe powinny się stać organizacjami uczącymi się, które łączy podobna koncepcja pracy ukierunkowana głównie na rozwój uczniów.
Prowadzenie procesu edukacyjnego jako działania celowego wymaga przyjęcia założeń, określenia celów i wyznaczenia sposobów ich realizacji.
Istotne jest, aby podstawowe elementy koncepcji były podzielane przez nauczycieli, uczniów i rodziców oraz zgodne z potrzebami środowiska.
Z tego powodu ważną rolę odgrywa dyskusja i uzgadnianie koncepcji wspólnej pracy. Badania jednoznacznie wskazują, że czynnikiem decydującym
o efektywności szkoły jest rozumienie i akceptowanie wizji szkoły i jej celów przez szkolną społeczność, gdyż to pozwala tak pracować, aby stosowana
praktyka była spójna oraz wspierana przez szkolną politykę i organizacyjne uzgodnienia.
Wymaganie dotyczące koncepcji pracy szkoły podkreśla znaczenie działania opierającego się na przemyślanej strategii i współpracy w grupie refleksyjnych
profesjonalistów, a zachęca do zrywania z tradycją działania.
Co mieści się w wymaganiu?
- Określanie wartości i celów oraz sposobów ich osiągnięcia.
- Budowanie świadomości tego, z czego wynika koncepcja i jak jest realizowana, wśród wszystkich podmiotów życia szkolnego.
- Podejmowanie refleksji nad koncepcją w perspektywie całości działań, prowadzonych w szkole jak i działań indywidualnych.
- Przejawianie się kluczowych dla koncepcji idei w działaniach podejmowanych w szkole.
- Dyskusja nad aktualnością koncepcji pracy szkoły, uwzględniająca głos uczniów, rodziców i pracowników szkoły.
- Akceptacja istniejącej koncepcji, wyrażona w aktywnym udziale w różnorodnych działaniach.
Jakie wyzwania stawia przed szkołą wymaganie?
Szkoła (lub placówka) realizująca wymaganie dotyczące koncepcji pracy stara się sprostać kilku niełatwym wyzwaniom.
Wpierw dba ona o to, aby koncepcja pracy była rzeczywistym dziełem całej społeczności szkolnej, a zatem przedmiotem szerokich konsultacji wykraczających poza dyskusję w Radzie Szkoły i formalną akceptację dokumentu przygotowanego przez Radę Pedagogiczną. Konsultacja taka nie może być jednorazowa. Skoro bowiem koncepcja pracy ma charakter dynamiczny i dostosowuje się ją do zmieniających się okoliczności, to do zwyczajów szkolnych wprowadza się na stałe takie formy rozmowy, które rzeczywiście angażują wszystkich zainteresowanych i każdemu, kto chce dają możliwość wypowiedzenia poglądu. Dzieje się tak np. poprzez dyskusje w każdym z zespołów klasowych, poprzez publiczne debaty czy inne formy deliberacji obywatelskiej organizowane w miarę potrzeb.
Po wtóre uczniowie i rodzice dostrzegają związek podejmowanych w szkole działań z przyjętą koncepcją pracy i w działania te się włączają. Te dwa elementy warunkują się wzajemnie. Gdy widzimy celowość podejmowanych aktywności i mamy przekonanie o ich głębokim sensie, tym chętniej bierzemy udział w takich przedsięwzięciach. Powiązaniu szkolnej codzienności z zapisami koncepcji sprzyja prostota, precyzja i realizm tych zapisów.
Tak dochodzimy do trzeciego wyzwania, jakim jest nie uleganie przekonaniu, że koncepcja pracy szkoły jest przede wszystkim deklaracją wielkich ideałów. Szkoła z powagą traktująca zalecenie, że jej koncepcja ma być „własna”, nie poprzestaje np. na ogólnikowym wskazaniu „dobra dziecka” jako kluczowej wartości. Klarownie wyjaśnia natomiast, jak społeczność szkolna rozumie owo dobro w kontekście specyfiki wieku uczniów, szczególnych potrzeb grupy uczniowskiej czy też problemów środowiska, w którym placówka funkcjonuje. Koncepcja może być wdrażana, ponieważ jest jasna, wolna od pustosłowia, zakorzeniona w lokalnej rzeczywistości, adekwatna do potrzeb oraz – ostatnie, ale nie najmniej ważne – atrakcyjna i inspirująca dla tych, dla których jest zadaniem, czyli dla nauczycieli, uczniów i rodziców.
Ostatnie wyzwanie wiąże się z nastawieniem koncepcji pracy szkoły na rozwój ucznia. Koncepcja, o której powiemy, że jest prorozwojowa, uwzględni integralny charakter rozwoju, który obejmuje zarówno rozwój intelektualny, emocjonalny, społeczny i fizyczny. Nadto sprzyjać będzie praktyce uczenia się / nauczania, która – idąc za koncepcją „strefy najbliższego rozwoju” Lwa Wygotskiego – skoncentruje się nie na tym, co dziecko potrafi bez problemu zrobić dzisiaj, ale na tym, co może zrobić jutro.
Wpierw dba ona o to, aby koncepcja pracy była rzeczywistym dziełem całej społeczności szkolnej, a zatem przedmiotem szerokich konsultacji wykraczających poza dyskusję w Radzie Szkoły i formalną akceptację dokumentu przygotowanego przez Radę Pedagogiczną. Konsultacja taka nie może być jednorazowa. Skoro bowiem koncepcja pracy ma charakter dynamiczny i dostosowuje się ją do zmieniających się okoliczności, to do zwyczajów szkolnych wprowadza się na stałe takie formy rozmowy, które rzeczywiście angażują wszystkich zainteresowanych i każdemu, kto chce dają możliwość wypowiedzenia poglądu. Dzieje się tak np. poprzez dyskusje w każdym z zespołów klasowych, poprzez publiczne debaty czy inne formy deliberacji obywatelskiej organizowane w miarę potrzeb.
Po wtóre uczniowie i rodzice dostrzegają związek podejmowanych w szkole działań z przyjętą koncepcją pracy i w działania te się włączają. Te dwa elementy warunkują się wzajemnie. Gdy widzimy celowość podejmowanych aktywności i mamy przekonanie o ich głębokim sensie, tym chętniej bierzemy udział w takich przedsięwzięciach. Powiązaniu szkolnej codzienności z zapisami koncepcji sprzyja prostota, precyzja i realizm tych zapisów.
Tak dochodzimy do trzeciego wyzwania, jakim jest nie uleganie przekonaniu, że koncepcja pracy szkoły jest przede wszystkim deklaracją wielkich ideałów. Szkoła z powagą traktująca zalecenie, że jej koncepcja ma być „własna”, nie poprzestaje np. na ogólnikowym wskazaniu „dobra dziecka” jako kluczowej wartości. Klarownie wyjaśnia natomiast, jak społeczność szkolna rozumie owo dobro w kontekście specyfiki wieku uczniów, szczególnych potrzeb grupy uczniowskiej czy też problemów środowiska, w którym placówka funkcjonuje. Koncepcja może być wdrażana, ponieważ jest jasna, wolna od pustosłowia, zakorzeniona w lokalnej rzeczywistości, adekwatna do potrzeb oraz – ostatnie, ale nie najmniej ważne – atrakcyjna i inspirująca dla tych, dla których jest zadaniem, czyli dla nauczycieli, uczniów i rodziców.
Ostatnie wyzwanie wiąże się z nastawieniem koncepcji pracy szkoły na rozwój ucznia. Koncepcja, o której powiemy, że jest prorozwojowa, uwzględni integralny charakter rozwoju, który obejmuje zarówno rozwój intelektualny, emocjonalny, społeczny i fizyczny. Nadto sprzyjać będzie praktyce uczenia się / nauczania, która – idąc za koncepcją „strefy najbliższego rozwoju” Lwa Wygotskiego – skoncentruje się nie na tym, co dziecko potrafi bez problemu zrobić dzisiaj, ale na tym, co może zrobić jutro.
Literatura i dodatkowe materiały
Koncepcja pracy szkoły, nowe rozwiązania dla starych problemów., Danuta Elsner (link do PDF)
Przykłady dobrych praktyk - przesłane przez uczestników konferencji
Polaris - film ukazujący sposób prezentacji koncepcji pracy szkoły.
Szkoła Podstawowa nr 6: . Szkoła realizuje własną koncepcję pracy ukierunkowaną na rozwój uczniów
Szkoła Podstawowa nr 31 w Częstochowie: Rok szkolny 2012/13: "Tacy sami"
strona główna | powrót