Kształtowane są postawy i respektowane normy społeczne
Charakterystyka wymagania na poziomie wysokim:
W szkole lub placówce, wspólnie z uczniami i rodzicami, analizuje się podejmowane
działania wychowawcze i profilaktyczne, w tym mające na celu eliminowanie zagrożeń
oraz wzmacnianie właściwych zachowań. Ocenia się ich skuteczność oraz,
w razie potrzeb, modyfikuje.
Charakterystyka wymagania na poziomie podstawowym:
Szkoła lub placówka realizuje działania wychowawcze i profilaktyczne, które są dostosowane
do potrzeb uczniów i środowiska. Działania szkoły lub placówki zapewniają uczniom bezpieczeństwo
fizyczne i psychiczne, a relacje miedzy wszystkimi członkami społeczności szkolnej są oparte
na wzajemnym szacunku i zaufaniu.
Zasady postepowania i współżycia w szkole lub placówce są uzgodnione i przestrzegane przez uczniów, pracowników szkoły i placówki oraz rodziców.
W szkole lub placówce są realizowane działania antydyskryminacyjne obejmujące cała społeczność szkoły lub placówki.
Zasady postepowania i współżycia w szkole lub placówce są uzgodnione i przestrzegane przez uczniów, pracowników szkoły i placówki oraz rodziców.
W szkole lub placówce są realizowane działania antydyskryminacyjne obejmujące cała społeczność szkoły lub placówki.
Konceptualizacja badania - zobacz jak będzie badana Twoja szkoła w tym wymaganiu
Uzasadnienie istoty wymagania
Jednym z podstawowych warunków prawidłowego procesu uczenia się jest poczucie bezpieczeństwa, sensu i rozumienia
oraz akceptacji tego, co się dzieje wokół nas. Aktywność intelektualna nierozerwalnie wiąże się z psychicznym dobrostanem,
dlatego jest istotne, aby instytucje zajmujące się aktywnością intelektualną dbały również o klimat, w jakim ta aktywność zachodzi.
Proponuje się więc to w wymaganiu, aby szkoły i placówki kształtowały postawy zgodne z wartościami i normami społeczeństwa demokratycznego.
Poznawanie zasad i rozumienie ich znaczenia dla funkcjonowania społeczności szkolnej i społeczeństwa stanowi element rozwoju,
a świadomość tego, jak ważne jest przestrzeganie reguł, decyduje o sukcesie grup. Respektowanie szacunku dla innych.
Wymaganie to jest ważne dla rozwoju społeczeństwa obywatelskiego, angażowania obywateli w
konstruowanie demokratycznego ładu społecznego i przestrzegania ustaleń.
Co mieści się w wymaganiu?
- Budowanie społeczeństwa demokratycznego, wskazanie uczniom istniejących w demokracji mechanizmów umożliwiających aktywne funkcjonowanie w społeczeństwie demokratycznym. Szkoła jako mała społeczność, w której dziecko może doświadczać różnych ról społecznych.
- Budowanie świadomości roli społecznej u uczniów jako fundamentu świadomego społeczeństwa obywatelskiego.
- Kształtowanie postawy szacunku i zrozumienia wobec innego.
- Organizowanie różnego rodzaju debat i dyskusji. Podkreślanie roli dialogu społecznego, prowadzącego do konsensusu w życiu lokalnej i globalnej społeczności.
- Otwarcie przestrzeni szkolnej na inicjatywy i działania uczniowskie związane z potrzebą ustalania norm, zasad, kształtowania przestrzeni bezpieczeństwa i akceptacji.
- Przeciwdziałanie specyficznym dla grup dziecięcych i młodzieżowych formom wykluczenia z uwagi na status społeczny i ekonomiczny.
- Uwrażliwianie członków społeczności szkolnej w zakresie rozpoznawania rozmaitych form zachowań dyskryminujących.
Jakie wyzwania stawia przed szkołą wymaganie?
Wymaganie dotyczące respektowania norm społecznych w szkole okazuje się wyzwaniem tam, gdzie należy przekroczyć pierwszą intuicję
wiążącą treść wymagania po prostu z kształtowaniem i z zachowywaniem dobrych obyczajów.
Wyzwaniem jest sposób kształtowania owych obyczajów. Lektura charakterystyk wymagań kieruje nasza uwagę na dwa trudne w realizacji aspekty. Po pierwsze postawy uczniów buduje się przez działania, a nie przez słowa. Program wychowawczy nie opiera się zatem na pogawędkach i kazaniach, lecz na doświadczaniu znaczenia wierności takim lub innym wartościom w praktyce. Stąd silne akcentowanie „działań wychowawczych” w treści omawianego wymagania. Po wtóre – rzecz oczywista, ale jak wynika z dotychczasowych badań ewaluacyjnych wcale nie powszechna – nauczyciel wychowuje własnym przykładem. Wychowanie zatem polega na wychowywaniu siebie na oczach innych.
Drugie wyzwanie to ulokowanie norm społecznych w kontekście „wzajemnego szacunku i zaufania”. Realizacja zadań wychowawczych szkoły powiedzie się tylko wówczas, gdy równolegle przedmiotem zabiegów pedagogów będzie budowanie pogłębionych relacji z wychowankami.
Wyzwaniem jest sposób kształtowania owych obyczajów. Lektura charakterystyk wymagań kieruje nasza uwagę na dwa trudne w realizacji aspekty. Po pierwsze postawy uczniów buduje się przez działania, a nie przez słowa. Program wychowawczy nie opiera się zatem na pogawędkach i kazaniach, lecz na doświadczaniu znaczenia wierności takim lub innym wartościom w praktyce. Stąd silne akcentowanie „działań wychowawczych” w treści omawianego wymagania. Po wtóre – rzecz oczywista, ale jak wynika z dotychczasowych badań ewaluacyjnych wcale nie powszechna – nauczyciel wychowuje własnym przykładem. Wychowanie zatem polega na wychowywaniu siebie na oczach innych.
Drugie wyzwanie to ulokowanie norm społecznych w kontekście „wzajemnego szacunku i zaufania”. Realizacja zadań wychowawczych szkoły powiedzie się tylko wówczas, gdy równolegle przedmiotem zabiegów pedagogów będzie budowanie pogłębionych relacji z wychowankami.
Literatura i dodatkowe materiały
Oświata jako miejsce zmiany. Ramy promocji równości i przeciwdziałania niesprawiedliwości., Kathleen Lynch (link do PDF)
„Szkoła ucząca się” a wyzwania przeciwdziałania dyskryminacji, Magdalena Chustecka (link do PDF)
Wyzwania dla szkoły różnorodnej. Wstępna analiza mechanizmów wykluczania dzieci i rodzin migranckich w strukturach szkoły w Polsce., Katarzyna Kubin, Jan Świerszcz (link do PDF)
„Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym .Konteksty” str. 91 , Jakub Kołodziejczyk (link do PDF)
Wartości i normy jako podstawa funkcjonowania szkolnych społeczności , Urszula Gralewska, Norbert Karaszewski, Laura Piotrowska, Katarzyna Salomon-Bobińska (link do PDF)
Normy społeczne i ich respektowanie , Piotr Sztompka (link do PDF)
Rzecz o działaniach antydyskryminacyjnych , Małgorzata Jonczy-Adamska (link do PDF)
Przykłady dobrych praktyk
Publiczne Przedszkole nr 7 im. Pszczółki Mai:"Jak w przedszkolu zapoznać dzieci z ich prawami?"
strona główna | powrót