Okazją do pogłębienia wiedzy z zakresu ewaluacji było spotkanie zespołu projektu z profesorem MacBeath'em światowej rangi ekspertem w tej dziedzinie.Zajęcia miały charakter zarówno roboczych prac jak i wykładu dla całego zespołu projektu. Profesor przytaczał dane, które uświadamiały miejsce szkoły w procesie zdobywania wiedzy i umiejętności przez uczniów. Dowiedzieliśmy się, że jedenastoletni uczeń 900 godzin rocznie spędza w szkole, a 1934 godziny w świecie wirtualnym.
Jak uczą się dzieci?Jak uczą się nauczyciele?Jak uczą się szkoły?Od tak zadanych pytań profesor przeszedł do pokazania różnych aspektów procesów uczenia się i zbierania na ten temat danych. Jak poprowadzić ten proces by umiejętnie dobrać zadanie ( challenge) do umiejętności( skills) i uzyskać ten pożądany rezultat (flow).Budowanie klimatu wspomagającego uczenie się- zdaniem MacBeath'a - to nie tylko nauczyciel i jego metody, środowisko rówieśnicze z jego wpływem, dom rodzinny, ale także przestrzeń do uczenia się. Badania pokazują, że uczniowie najlepiej uczą się na wycieczkach a mimo to większość zajęć odbywa się w klasach.Refleksja i samoocena jest tu kluczem do poprawy, jakości nauczania i uczenia się. Przekonanie o tym nauczycieli jest kluczowym zadaniem w drodze do modernizacji nadzoru pedagogicznego. Jesteśmy na początku tej drogi i dobrze, że mamy takiego przewodnika.