W dniach 22 - 23 marca br. w Centrum Szkoleniowym Ośrodka Rozwoju Edukacji w Sulejówku spotkali się dyrektorzy wydziałów, kierownicy oddziałów koordynujący realizację ewaluacji w kuratoriach oświaty oraz wizytatorzy ds. ewaluacji. Spotkanie miało charakter roboczy i poświęcone było omówieniu:
- problemów związanych z planowaniem i realizacją ewaluacji zewnętrznych,
-
procedur rozpatrywania zastrzeżeń dyrektorów szkół/placówek do raportów
z ewaluacji, - uwag do obowiązującej procedury ewaluacji zewnętrznej.
Wśród wymienianych przez uczestników spotkania problemów związanych z realizacją ewaluacji zewnętrznych wymieniane były m.in. zbyt duża liczba planowanych do realizacji ewaluacji przypadająca na jeden zespół, przeprowadzanie ewaluacji w przedszkolach (oraz innych placówkach nieferyjnych) w okresie wakacji i ferii zimowych, praca w godzinach ponadwymiarowych i problemy z ich odbiorem, brak mobilnego Internetu w zakupionych laptopach oraz zbyt krótki czas na analizę i interpretację wyników badań. Praca w grupach nad wyłonionymi problemami zmierzała do sformułowania rekomendacji, sposobu ich realizacji oraz wskazania ich adresata. Okazało się, że szereg problemów jest możliwych do rozwiązania od zaraz i to w samych kuratoriach.
Drugi dzień to praca nad procedurami, szczególnie tymi, które dotyczą wnoszenia zastrzeżeń do raportów. Tu najpoważniejszym problemem okazały się; adnotacje zamieszczane w raporcie po uwzględnieniu zastrzeżeń, rozstrzygnięcie, czy zastrzeżenia wnosimy do raportu całościowego czy skróconego?, termin publikacji raportu na platformie SEO itd. Podsumowanie pracy zespołowej uświadomiło nam, że do przedyskutowania pozostały jeszcze kwestie związane m.in. z doprecyzowaniem procedur związanych z przeprowadzaniem ewaluacji w zespołach szkół/placówek, korektą wymagań, uproszczeniem procedur przeprowadzania ewaluacji, wprowadzeniem do raportów twardych wskaźników (t.j. np. frekwencja). Zespołowej pracy uczestników spotkania towarzyszyła z głosem doradczym p. Marzenna Szczepańska – naczelnik Wydziału Nadzoru Pedagogicznego w DKOW Ministerstwa Edukacji Narodowej.
Mimo bardzo napiętego grafiku pracy nad ww. zagadnieniami mieliśmy czas aby wysłuchać wystąpienia p. Minister Krystyny Szumilas, która nakreśliła przed nami podstawowe kierunki rozwoju systemu oceniania jakości pracy szkół i placówek. Po raz kolejny mieliśmy także możliwość wsłuchać się w słowa dr Grzegorza Mazurkiewicza, który przypomniał nam co jest najważniejsze w zmianie, w której uczestniczymy już trzeci rok. I tak oto poprzez refleksję nad tym co było, identyfikowanie problemów dnia codziennego, przeszliśmy do tego co nas czeka w przyszłości. A ona, jak wskazał G. Mazurkiewicz zależy od nas. Nasze miejsce tu i teraz możemy określić sami posługując się teoretycznym paradygmatem transformacji wskazującym, iż może to być transformacja od lęku przed porażką do innowacji i podejmowania ryzyka, od koncentracji na stabilności do starań o równowagę między kontynuacją a zmianą, od uczenia się jednostek do uczenia się organizacyjnego, od decyzji podejmowanych przez administratorów do kolektywnych decyzji, od celów bliskich do ciągłego doskonalenia…… W którym punkcie kontinuum jesteśmy teraz?