Procedury i narzędzia badawcze były głównym tematem w II cyklu szkolenia dla wizytatorów d/s ewaluacji. 29III-2IV br. ponad stu wizytatorów przygotowywało się do swojego pierwszego badania ewaluacyjnego. Szkolenie otworzył wykładem wprowadzającym dr Grzegorz Mazurkiewicz. Zadawał wiele pytań min. o implikacje polityczne:, „ kto powinien prowadzić ewaluację?; Kto powinien ustalać kryteria?; Kto powinien mieć dostęp do wyników? ". Zachęcał do pogłębionej refleksji nad rolą wizytatora w systemie. Symulacje wywiadów indywidualnych i fokusowych w trakcie zajęć pozwoliły odgrywać- na razie w bezpiecznych warunkach- rolę prowadzących, uczestników i obserwatorów. Przy omawianiu ćwiczeń często padało zdanie- „to było trudne, ale ważne doświadczenie”. Zdarzało się, że uczestnicy wcielali się w rolę trudnych rozmówców i wystawiali na ciężką próbę prowadzących wywiady. Uczące było pełnienie funkcji sekretarza w trakcie wywiadów. Okazało się jak ważne jest używanie w zapisie języka rozmówców, nie uogólnianie, zapisywanie dokładnie bez interpretacji i wyciągania wniosków. Eksperci prowadzący zajęcia stwarzali przestrzeń do refleksji, do odpowiedzi na pytanie-, co z obecnego doświadczenia można wykorzystać przy prowadzeniu wywiadu podczas ewaluacji zewnętrznej?.
W drugim dniu szkolenia, do późnych godzin wieczornych (23: 00) najbardziej zdeterminowani i zmotywowani uczestnicy ćwiczyli prowadzenie badania ankietowego on-line. Paweł Simka, jako główny administrator platformy cierpliwie uczył i wyjaśniał. Wiele osób wyrażało podziw dla umiejętności Pawła i wdzięczność za pomoc. W trakcie kolejnych dni konkrety przeplatały się w doświadczeniu wizytatorów z myśleniem o wartościach i etyce. Uzupełnieniem wiedzy był przegląd systemów nadzoru pedagogicznego w różnych krajach świata przygotowany przez dr Romana Dorczaka
6IV-9IV br. w Krakowie spotkanie kolejnej setki i podobna droga do dobrego przygotowania się do badania w szkole. Wizytatorzy mogą wymieniać się doświadczeniem, wiedzą i umiejetnościami z koleżankami i kolegami ,którzy wcześniej przemierzyli tę drogę. "Możemy polegać na wizytatorach, którzy już prowadzą ewaluację"- mówili uczestnicy. Intensywna praca na szkoleniu pozwoli pewniej wejść w rolę ewaluatora i przeprowadzić wartościowe badanie w szkole i placówce. Na trzecim spotkaniu opowiemy sobie o sukcesach i trudnych momentach podczas zbierania danych.