Skrót z sesji eksperckiej dr Franka Crawforda 'Angażowanie się w transformację edukacji'.
Wymaganie 2.3 Procesy edukacyjne mają charakter zorganizowany
Sesja rozpoczęła się od ważnej myśli, że w różnych krajach mamy do czynienia z rożnymi sposobami ewaluacji zewnętrznej i samooceny. Są różne ramy, ale istnienie takich ram nie jest najważniejsze, najważniejsze jest jak się je stosuje.
W telegraficznym skrócie pokazany został system ewaluacji w Szkocji oparty na trzech rodzajach informacji: dane ilościowe (wyniki egzaminów i dane
o frekwencji), opinie ludzie (uczniów, rodziców , nauczycieli, ludzie ze wspólnoty lokalnej) oraz bezpośrednia obserwacja.
Aktualny system kształcenia uczy pokolenie dzieci, które będzie pracowało jeszcze w 2075 roku. Czy to, czego uczymy dziś, będzie aktualne za ponad pół wieku? Aby tak się stało należy podejmować działanie w kierunku zmiany. Człowiek uczy się poprzez zmianę.
Czym jest uczenie się?
Frank Crawford– zmiany zachodzące w mózgu, więc nie nauczyciel tworzy te zmiany, lecz uczeń. Uczenie odbywa się w głowie. Jest to proces, który czasem wiążę się z nauczaniem, ale nie zawsze.
Czym jest zmiana?
Frank Crawford– zmiana to uczenie się. Uczenie się to zmiana. Jest to proces. Proces ten jest prowadzony przez dobrych liderów.