Skrót sesji prof. dr Hartmuta Wenzela - W jaki sposób szkoły wykorzystują wyniki inspekcji – problemy i perspektywy.
W prezentacji autor przedstawił główne trendy zmian w myśleniu o pracy szkoły i rozwoju szkoły w ciągu ostatnich kilku dziesięcioleci. Główny kierunek tych zmian zdefiniował jako stopniowe odchodzenie od podejścia z nastawieniem na program nauczania, w kierunku dostrzegania coraz to nowych elementów w pracy szkoły i w jej środowisku, wpływających na rozwój szkoły, a w konsekwencji dla rozwój uczniów oraz ich osiągnięć. Obecnie pojawia się potrzeba spojrzenia na szkołę z indywidualnej perspektywy, a jednocześnie odrzucenie biurokratycznych podejść do rozwoju i ewaluacji szkoły. Dlatego niezbędne jest znalezienie odpowiedzi na pytanie o to, jak połączyć i zintegrować procesy ewaluacji zewnętrznej i wewnętrznej oraz jak wykorzystać wyniki inspekcji/ewaluacji szkoły w procesie rozwoju szkoły. Szczególnie ważnym elementem jest przełożenie zawartych w raporcie sugestii na konkretne cele pracy szkoły. Autor zaprezentował także szczególne zadania dyrektora szkoły w tym procesie, jako kluczowe dla powodzenia całego procesu.