To było dla mnie ważne spotkanie, gdyż mogłem wypowiedzieć swoje zdanie w sprawach dotyczących szkoły i usłyszeli mnie nauczyciele i rodzice-powiedział Szymon z LO w Jędrzejowie. Podobne wypowiedzi usłyszeliśmy z ust uczestników konferencji regionalnych, które odbyły siędniach 22-23 września w 38 miejscowościach w Polsce. Były to spotkania dyskusyjne poświęcone roli i znaczeniu wymagań stawianych szkołom i placówkom przez państwo. Do udziału w dyskusji zaprosiliśmy przedstawicieli grup najbardziej zainteresowanych tym, co dzieje się w szkole: uczniów, rodziców, nauczycieli, dyrektorów szkół i placówek, przedstawicieli społeczności lokalnej, wizytatorów. Rozmowa na temat najistotniejszych kierunków rozwoju szkół i placówek nakreślonych w wymaganiach pozwoliła na zidentyfikowanie możliwych strategii ich realizacji uwzględniających perspektywy dyskutujących osób. Dla wielu była po raz pierwszy okazją do usłyszeniu głosów innych grup. Rodzice, uczniowie, nauczyciele, dyrektorzy, wizytatorzy, przedstawiciele lokalnego środowiska przy jednym stole mówili, co dla nich znaczy dobra szkoła i co można zrobić by ich taką się stawała. Nowa formuła swobodnej dyskusji w stworzonej do tego przestrzeni okazała się świetnym sposobem na uruchomienie aktywności i kreatywności uczestników. Pojawiło się wiele ciekawych pomysłów( system punktowy na wzór stosowany na niektórych studiach wyższych w szkole ponadgimnazjalnej) oraz wiele zobowiązań do działania. Na konferencji we Włoszczowej brawami nagrodzili uczestnicy zobowiązanie” będę grzeczny”, a jedna z uczestniczek żartobliwie zadała pytanie –„ to w związku, z jakim wymaganiem?” W trakcie spotkania uczestnicy zapisywali osobiste zamierzenia. Przytaczamy niektóre z nich:
Uczniowie-dotyczące zorganizowania podobnego spotkania z nauczycielami ; przed przyjęciem nauczyciela do szkoły, najpierw próbne lekcje i opinia uczniów ( oczywiście nie decydująca ale istotna- grupa była mieszana z panem samorządowcem, wice- kuratorką i nauczycielami , ale uczniowie swój pomysł zapisali)
Nauczyciele- postanowienie porozmawiania z uczniami o zasadach oceniania; zorganizowania wyjazdowego szkolenia dla RP o wymaganiach; słuchanie młodzieży, bo oni mają wiele do powiedzenia i fajne pomysły .
Zdanie rodziców- najważniejsze, żeby lekcje były ciekawe, to wtedy wszystko zrobi się samo: będzie motywacja do nauki, dobre wyniki w nauce, aktywni uczniowie. Uczestnicy wyrażali zachwyt nad formuła otwartej rozmowy z różnymi grupami . Wszystkie wnioski po opracowaniu zamieścimy na stronie npseo.
Na prośbę uczestników podajemy tematy, które inspirowały do dyskusji:
- Co powinna zawierać i jak powinno się pracować nad koncepcją pracy szkoły,aby była inspirujacą dla wszystkich zwiazanych ze szkołą grup uczniów, nauczycieli i rodziców?
- Czy warto co roku dyskutować o wartościach i celach szkoły?.
- Jak wygladałaby szkoła, gdyby uczniowie mogli realizować swoje inicjatywy?
- Czym zastapić niepromowanie ucznia na kolejnej klasy?
- Jak oceniać, aby motywować i wspierać?
- Kredyt zaufania czy kontrola i monitorowanie?.
- Jak ma wygladać bezpieczna szkoła?
- Klimat szkoły- nieprzewidywalne zjawisko atmosferyczne czy pogoda, którą mozna kształtować?.
- Co zrobić, aby uczniowie pytali a nauczyciele odpowiadali?
- Co jest potrzebne, żeby mogła istnieć współpraca uczniów i nauczycieli?
- Jak można budować w szkole komunikację opartą na słowie " Proszę"?.
- W jakie umiejetności powinien być wyposażony absolwent szkoły, aby rozwiązać problemy, których dziś nie jestesmy w stanie przewidzieć?.
- Jak myśląc globalnie działać lokalnie?
- Jak szkoła może wspomagać rodziców a rodzice szkołę?
- Co zamiast klas, lekcji, przerw, dzwonków i stolików ustawionych w rzędach?
- W jaki sposób szkoła może poznawać samą siebie?