Dostarczanie szkołom i „systemowi” informacji na temat aktualnego stanu, doskonalenie modelu ewaluacji w edukacji, budowanie profesjonalizmu w edukacji- o takich zadaniach mówił dr Grzegorz Mazurkiewicz w wykładzie inaugurującym VII cykl szkoleń dla wizytatorów d/s ewaluacji.
Mówił także, co ułatwia, co przeszkadza w realizacji projektu:
(+) przekonanie, że warto prowadzić ewaluację, (-) biurokratyczna tradycja i nierówne relacje,
(+) uwzględnianie różnych perspektyw, (-) stereotypy i stosowany język,
(+) zaangażowanie wielu partnerów, (-) trudność analiz i porównywania, szum informacyjny,
(+) odpowiednie postawy i przygotowanie, (-) rywalizacja, strategie i postawy obronne,
(+) ludzie myślący i zdolni do uczenia się, (-) ludzie skupieni na „przetrwaniu ewaluacji”,
(+) otwartość i dostępność, (-) otwartość i dostępność.
W krakowskich Przegorzałach w dniach 27-30 09 br. 96 wizytatorów i 31 dyrektorów szkół i placówek dyskutowało o celach i wartościach ewaluacji oraz poznawało podstawy metodologiczne badania. Uczestnicy mieli okazję zapoznać się z definicjami i różnymi aspektami badań ewaluacyjnych na wykładzie prof. Henryka Mizerka ( zobacz prezentację).
Dużo czasu poświęciliśmy na rozmowę o istocie wymagań i etycznych aspektach pracy wizytatora ds. ewaluacji. Po pierwszym spotkaniu wizytatorzy spojrzeli optymistycznie na zadanie, jakie przed nimi stoi. Niebawem drugie spotkanie i dużo nowych wyzwań.