10-11 maja, odbywały się w 9 województwach: Dolnośląskim, Kujawsko-Pomorskim, Lubuskim, Łódzkim, Małopolskim, Mazowieckim, Podlaskim, Świętokrzyskim, Warmińsko-Mazurskim konferencje regionalne.
Wizytatorzy i dyrektorzy szkół i placówek spotkali się na warsztatach poświęconym ewaluacji. Wizytatorzy doskonalili umiejętność pisania raportów, a dyrektorzy poznawali sposoby wykorzystania raportów do rozwoju szkół i placówek. Była to również okazja do kuluarowych rozmów i wymiany doświadczeń.
Wszędzie było bardzo energetycznie i praktycznie ( w opinii dyrektorów).Jeden z uczestników spotkania dla dyrektorów w Świebodzinie stwierdził, że nie zauważył jak minął mu czas spotkania. Na zakończenie spotkania trenerka poprosiła dyrektorów z województwa lubuskiego, aby na karteczkach napisali, co by powiedzieli swoim nauczycielom po tym spotkaniu na temat ewaluacji. Na zebranych karteczkach znalazły się takie sformułowania:
-warto twórczo wykorzystać raport z ewaluacji zewnętrznej
-poprzez ewaluację małymi kroczkami możemy dość do celu
Ewaluacja:
- jest kierunkiem działań na przyszłość i doskonaleniem pracy
- można traktować ją, jako sprawdzenie samego sobie
- to jedna z pierwszych słusznych dróg zapewniających rozwój naszej szkoły
- może być przyjazna i produktywna
- daje pełen obraz naszej pracy
- wyznacza plan naszych działań na przyszłość
- jest potrzebna, konkretna
- jest niezbędna do przeprowadzania zmian
- to dobry sposób na poznanie tego ile jeszcze mamy do zrobienie
- jest usystematyzowaniem pracy szkoły
- wskazówką do podjęcia działań, aby było jeszcze lepiej w naszej szkole
- jest sprawdzeniem faktycznego poziomu funkcjonowania szkoły
- równa się rozwój placówki
- jest formą wspierającą budowania dobrego wizerunku szkoły
- jest potrzebne, aby obudzić się z marazmu
- jest zdjęciem rzeczywistości bez filtrów
W Nowym Sączu dyrektorzy podsumowali spotkanie zapisując, co było dla nich najważniejsze:
-jak pracować z ewaluacją
-wyciąganie wniosków z raportu
-skorzystanie z doświadczenia osób uczestniczących w spotkaniu
-uświadomienie również indywidualnej odpowiedzialności nauczycieli za realizacje celów
-jak pracować z raportem z ewaluacji zewnętrznej
-zrozumiałam, że raport jest pożyteczny
-rozmowa, wymiana doświadczeń
-że ewaluacja nie jest zła, a potrzebna
-potwierdzenie, że efekty pracy zespołowej są „mądrzejsze”
-poznanie sposobu pracy z rada pedagogiczną i sposobu analizy raportu
oraz czego się dowiedzieli:
-jak się zaangażować wszystkich nauczycieli w realizację celów
-jak pracować z raportem
-że warto wykorzystywać raport z ewaluacji zewnętrznej dla doskonalenia pracy szkoły
-że najlepiej przy ewaluacji pracować w grupie
-że ewaluacja wewnętrzna jest autonomiczna sprawa dyrektora szkoły
-że ewaluacja jest konieczna do właściwego funkcjonowania szkoły
-że wiem, że nic nie wiem
Uczestnicy na wszystkich spotkaniach byli bardzo aktywni i zaangażowani w warsztaty. Byli otwarci na współpracę i chętnie poddawali pod refleksję działania swoich szkół.
Cieszymy się, ponieważ w udzielonej trenerom informacji zwrotnej, uczestnicy podkreślali iż wartością było dla nich m.in.:
· skorzystanie z doświadczenia innych osób obecnych na spotkaniu,
· uświadomienie indywidualnej odpowiedzialności nauczycieli za realizacje celów
· utwierdzenie w przekonaniu, że ewaluacja jest potrzebna i że warto wykorzystywać raport z ewaluacji zewnętrznej dla doskonalenia pracy szkoły
· poznaniesposobu pracy z rada pedagogiczną i sposobu analizy raportu
Mamy nadzieję, że te konferencje były zachętą i zaproszeniem do kolejnych spotkań i pracy wszystkich grup, które interesują się edukacja, nad rozwojem szkół i placówek .