O tym, jak trudno zdobywać nowe umiejętności oraz odgrywać wyznaczone role mogli przekonać się uczestnicy dziewiątego „pociągu”. Podczas szkolenia poświęconego doskonaleniu umiejętności prowadzenia wywiadu grupowego. Po otrzymaniu dużej dawki wiedzy teoretycznej i praktycznej, niezbędnej do prawidłowego wykonania ćwiczenia ambitni moderatorzy( 3 wizytatorów) ochoczo zabrało się do pracy. Wybrali temat, zmodyfikowali pytania. Nie wiedzieli tylko, że trafia na jeszcze ambitniejszych „trudnych” rodziców, którzy korzystając z okazji, że do szkoły przyjechali „obcy” chcieli dać upust swojemu niezadowoleniu. Wizytatorzy dobrze przygotowani nieźle radzili sobie w zaprezentowanej scence. Nie to jest jednak najważniejsze. Grupa wskazała wiele korzyści, jakie można odnieść z dobrze przeprowadzonego wywiadu grupowego. Pozwala na zebranie i opracowanie bogatego, rzetelnego i aktualnego materiału empirycznego. Wskazanie, że należy być otwartym na sugestie drugiego człowieka i liczyć się z jego opinią. Rozmowa z rodzicami udowodniła, że można wiele dowiedzieć się o szkole bez potrzeby analizy wielu dokumentów, a umiejętnie przeprowadzony wywiad jest tanim, szybkim i efektywnym narzędziem zdobywania informacji.
Uczestnicy stwierdzili, że to praktyczne szkolenie poza dużą dawką wiedzy dało możliwość wspólnego, podejmowanego w gronie wizytatorów i dyrektorów trudu doskonalenia narzędzi ewaluacyjnych oraz kreowania postawy badacza.
Barbara Jaśniewicz