Wizyta studyjna w Anglii – dzień drugi, a tak naprawdę pierwszy, bo ten poprzedni spędziliśmy
w podróży…
„Szkoła nie może być wzorowa, jeśli nie ma wzorowych nauczycieli”
W dniu 11 marca 2013 r. pojechaliśmy do Maiden Erlegh School w Reading.
Ponieważ w szkole byliśmy wcześniej niż przewidywał plan, to zaproszono nas do biblioteki, abyśmy poczekali.
Punktualnie o 9.30 przyszedł Pan Dyrektor Jonathan Newton i zaprowadził nas do jednej z klas. Tam odbyły się 4 spotkania z kolejnymi osobami (3 wicedyrektorami i 1 dyplomowanym ewaluatorem), którzy omawiali zasady sprawowania nadzoru i przygotowania, a w efekcie przeprowadzania ewaluacji zewnętrznej.
Bardzo sympatycznym elementem wizyty w szkole było jej zwiedzanie. Szczególnie, że oprowadzali nas uczniowie. Wszystkich nas zaskoczył spokój jaki panował w szkole.
W szkole, w której nie ma dzwonków, o czym na wstępie poinformował nas Pan Dyrektor. Szczególnie cenne informacje uzyskaliśmy od Pani Wicedyrektor, która w szczegółach opowiedziała
o ewaluacji zewnętrznej. Oto naszym zdaniem najistotniejsze informacje:
- o ewaluacji dyrektor informowany jest telefonicznie na dzień przed jej rozpoczęciem,
- dyrektor po uzyskaniu informacji rozsyła do rodziców uczniów mail z prośbą o wypełnienie ankiety on-line,
- ewaluacja w szkole trwa 3 dni,
- zespół ewaluatorów liczy 3-4 osoby,
- nauczyciele nie są ankietowani,
- każdy z ewaluatorów prowadzi około 50 obserwacji,
- obsrwacja zajęć nie trwa dłużej niż 20 minut, a jeżeli ewaluator jest dłużej na zajęciach, to nauczyciel musi uzyskać informację zwrotną,
- wstępne wyniki ewaluacji przedstawiane są tylko dyrekcji szkoły,
- do momentu publikacji wyniki ewaluacji są poufne,
- raport z ewaluacji liczy 6 stron! (a szkoła liczy 1900 uczniów i 130 nauczycieli),
- zastrzeżenia do raportu teoretycznie można wnieść, ale praktycznie nikt tego nie robi,
- szkoła oceniana jest w czterech obszarach i czterostopniowej skali – w rezultacie wystawiana jest jedna wspólna ocena,
- tylko dwie najwyższe oceny gwarantują, że w szkole w najbliższym czasie nie będzie przeprowadzana ewaluacja zewnętrzna.
Szkoły typowane są do ewaluacji na podstawie wyników jakie osiągają oraz na podstawie ewaluacji wewnętrznej. Szkoła w której byliśmy sama wystąpiła o przeprowadzenie ewaluacji zewnętrznej (płatnej!), aby potwierdzić wyniki badań wewnętrznych.
Dowiedzieliśmy się również, że nauczyciel w szkole angielskiej pracuje 40 godz. tygodniowo, z tego 34 bezpośrednio z uczniami, a 6 godz. przeznacza na sprawdzanie prac, przygotowanie do zajęć itp., ale robi to w szkole.
Kolejnym punktem dnia było spotkanie z Trevorem Daviesem na Wydziale Edukacji Uniwersytetu
w Reading, który zapoznał nas z system edukacji w Anglii.
Podczas sesji podsumowującej, którą poprowadził Roman Dorczak podzieliliśmy się spostrzeżeniami
z wizyty w szkole. Odpowiedzieliśmy na pytanie co nam się podobało i na jakie pytania chcielibyśmy uzyskać odpowiedź podczas dalszego pobytu w Anglii.