Relacja z pierwszego dnia wizyty:
11.11.13
Pierwszy dzień rozpoczęliśmy wizytą na Dublin College University, gdzie wysłuchaliśmy wykładu dr Gerry’ego Mac Ruairc pt. „System ewaluacji w Irlandii” Dowiedzieliśmy się
z niego, iż zmiany w systemie nadzoru pedagogicznego rozpoczęły się w Irlandii po 1990 roku, wprowadzone zmiany są więc aktualnie przepracowywane w szkołach. Bardzo ważną rolę w dziedzinie zarządzania szkolnictwem odgrywa kościół. Inspektorzy prowadzący ewaluację w Irlandii podzieleni są na dwa departamenty: jeden z nich zajmuje się ewaluacją w szkołach, drugi pracuje nad narzędziami (narzędzia podobnie, jak w Polsce są udostępniane na stronie internetowej:
http://www.education.ie/en/Publications/Inspection-Reports-Publications/
Ewaluacje prowadzone są w czterech głównych obszarach:
1. Jakość zarządzania;
2. Jakość planowania i autoewaluacji;
3.Jakość nauczania poszczególnych przedmiotów – wyniki;
4. Jakość wsparcia dla uczniów.
Ewaluacje dzielą się na krótkie/tematyczne ewaluacje (3-4 dni) oraz ewaluacje całościowe
(2-3 tygodnie). Ewaluacja zewnętrzna jest niezapowiedziana, szkoły dowiadują się
o przeprowadzanej ewaluacji w dniu jej rozpoczęcia wraz z pojawieniem się inspektorów. Wszystkie raporty znajdują się na stronie internetowej wskazanej powyżej, na tej stronie publikowane są też odpowiedzi szkoły na przekazany jej raport z ewaluacji.
Inspektorat Edukacji zwraca uwagę na ewaluację wewnętrzną prowadzoną w szkołach. Udostępniane są narzędzia do ewaluacje wewnętrznej ale szkoła może (choć rzadko z tego korzysta) kreować własne sposoby zbierania danych czy analizowania wyników.
Inspektor odwiedza w ciągu kilku miesięcy wszystkie szkoły, aby spotkać się z dyrektorami szkół i przekazać informację nt. ewaluacji wewnętrznej. Wskazany jest też plan, jakie obszary powinny znaleźć się odzwierciedlenie w planach pracy ewaluacji wewnętrznej,
np. w latach 2013 - umiejętność pisania i czytania, w następnych latach na zdolności matematyczne.
Po południu odwiedziliśmy szkołę Scoil San Treasa:
http://www.sstreasa.ie/bout-us/
W trakcie spotkania mogliśmy się dowiedzieć jak szkoły/nauczyciele zareagowali na zmianę systemu nadzoru pedagogicznego. Jakie widzą zagrożenia w prowadzonej zmianie, jakie lęki towarzyszą zmianie, jakie odnieśli korzyści. Jak irlandzka szkoła wykorzystuje dane
z ewaluacji zewnętrznej i czym jest dla irlandzkich nauczycieli ewaluacja wewnętrzna. Mogliśmy się również zapoznać z systemem kształcenia nauczycieli (inspektorzy nadzoru pedagogicznego odgrywają tu szczególna rolę).
Relacje z kolejnych dni - w zakładce "Wizyty studyjne. II wizyta studyjna w Irlandii"