Uczestnicy konferencji przez 4 dni (11.04-15.04 )w różnych grupach dyskutowali o rozwoju organizacyjnym szkoły, która uczy się i uczą się jej członkowie.
Bardzo dużo miejsca poświęcono zagadnieniom współpracy nauczycieli i wymianie dobrych praktyk. Na każdej sesji punktem odniesienia były wymagania państwa i pomysły na ich jakościowe wypełnianie. Do późnych godzin wieczornych rozmawiano o uwarunkowaniach złożonego procesu uczenia się człowieka i sposobów wykorzystania tej wiedzy w planowaniu pracy nauczyciela.
Inspirujące dla wielu uczestników były rozmowy podczas „world café”. Rozmawiano na następujace tematy:
1. Partnerstwo - rodzice w szkole: mit czy rzeczywistość.
2. Czy szkoła słyszy swoich uczniów?
3. Pasja i zainteresowanie, gdzie jest dla nich miejsce we współczesnej szkole?
4. Jak szkoła może zmieniać społeczeństwo?
5. Przywódcy w szkole - kim są, skąd się biorą, jakie stoją przed nimi zadania?
6. Szkoła i uczenie się – sojusznicy czy wrogowie?
7. Więźniowie schematów. Czy można być innowacyjnym i kreatywnym bez wolności?
8. W jaki sposób sprawić, aby prawdą było stwierdzenie "każdy uczeń może się nauczyć"?
9. Nowe technologie zmieniły świat, a co ze szkołą?
10. Jak i kiedy uczą się nauczyciele?
11. Jak i kiedy uczą się uczniowie?
12. Jak i kiedy uczy się szkoła?
Obecne na konferencji były również sesje dotyczące wykorzystania danych w doskonaleniu się nauczycieli i uczeniu się organizacji.
Pytanie - po co szkoła ma się uczyć?I czego szkoła miałaby się uczyć?zadane w kończącym konferencję wykładzie prof. Henryka Mizerka 'Evidence-based practice w edukacji” było jeszcze jednym zaproszeniem do refleksji i dyskusji. Podsumowania całej konferencji dokonał dr.hab. Grzegorz Mazurkiewicz. Podziękował wszystkim uczestnikom i ekspertom oraz osobom organizującym konferencję.
Szczególne podziękowanie skierował do Joanny Berdzik i Ewy Dudek Podsekretarzy Stanu w MEN za aktywny udział w całej konferencji.
Zapis przebiegu sesji i zagadnień na nich poruszanych znajduje się na stronie konferencji. Zapraszamy również do tworzonego na żywo dziennika konferencji na www.facebook.com/NPSEO.