Cykl tegorocznych spotkań regionalnych rozpoczęły czerwcowe spotkania w województwie lubelskim i mazowieckim. Inicjatywa organizacji spotkań „Uczenie się w mikroskopie” została podjęta w ramach współpracy Kuratoriów Oświaty i projektu „Program wzmocnienia efektywności systemu nadzoru pedagogicznego i oceny jakości pracy szkoły etap III” realizowanego przez Ośrodek Rozwoju Edukacji w partnerstwie z Uniwersytetem Jagiellońskimi i Erą Ewaluacji sp. z o.o.
Wraz z końcem wakacji nastał czas na organizację spotkań w pozostałych województwach – dolnośląskim, kujawsko-pomorskim, łódzkim, opolskim, podlaskim, podkarpackim, pomorskim, śląskim, świętokrzyskim, warmińsko-mazurskim i wielkopolskim.
Podobnie, jak czerwcowe spotkania, także i te wrześniowe umożliwiają ich uczestnikom dyskusję na temat tego, co zrobić, by warunki w polskich szkołach jeszcze bardziej sprzyjały procesowi uczenia się.
Zachęcamy do śledzenia naszej strony. Na bieżąco będziemy zamieszczać na niej relacje ze spotkań.
Relacja z Kielc i Buska -Zdroju
Ośrodek Rozwoju Edukacji w Warszawie w partnerstwie z Uniwersytetem Jagiellońskimi Erą Ewaluacji oraz Kuratorium Oświaty w Kielcach po raz kolejny byli współorganizatorami spotkań regionalnych w ramach projektu „Program wzmocnienia efektywności systemu nadzoru pedagogicznego i oceny jakości pracy szkoły etap III”.
Cieszy fakt, iż w dniach 9 -10 września 2014 roku w województwie świętokrzyskim – w dwóch niezależnych ośrodkach edukacyjnych: Kielcach i Busku – Zdroju odbyły się kolejne edycje szkoleń regionalnych. Spotkania przebiegały w atmosferze współpracy i dialogu. Sprzyjał temu przyjęty program szkolenia, którego przesłaniem była aktywizacja podmiotów - dyrektorów szkół, nauczycieli, uczniów, wizytatorów-pracowników nadzoru pedagogicznego - mających wpływ na proces uczenia się.
Znaczenie kluczowego pojęcia jakim jest „uczenie się” dla jakości pracy szkoły ma swoje odniesienie w wymaganiach państwa wobec szkół i placówek określonych w rozporządzeniu MEN z dnia
7 października 2009 roku w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. nr 168 poz. 1324 z późniejszymi zmianami).
Stworzona przez trenerów - Panią Marzenę Siejewicz i Panią Magdalenę Swat-Pawlicką - przestrzeń i czas rozmowy, pozwalającej na przemyślenia i rozważania nad efektywnością uczenia się sprzyjała konstruktywnej dyskusji. Zaproszeni do dyskursu interesariusze podejmowali refleksję nad obserwowaną praktyką w szkołach i wyznaczali kierunek zmiany poprzez tworzenie katalogu rzeczywistych, ale też możliwych do wdrożenia działań. Przyjęta forma organizacji pracy w zróżnicowanych zespołach zadaniowych wokół wyznaczonego przez prowadzących problemu
„Co można zmienić w naszych szkołach” umożliwiała konstruktywny dialog wszystkich grup.
Klimat twórczej pracy zaowocował wypracowaniem przez zespoły tez – pomysłów do realizacji, jakże ważnych dla szkoły jako miejsca sprzyjającego uczeniu się. Zatem przyjęty cel spotkania „Uczenie się w mikroskopie” był dyskursem wszystkich tych, którym nie jest obojętny efektywny proces nauczania-uczenia-uczenia się w warunkach polskiej szkoły.
Można żywić nadzieję, że zaproponowane rozwiązania zostaną uwzględnione w koncepcji pracy szkół i uczniowie staną się współkreatorami szkolnej rzeczywistości.