Wymagania państwa dotyczące szkół i placówek były przedmiotem analizy przeprowadzonej przez dyrektorów - studentów Studiów Podyplomowych Liderów Oświaty (SPLO). Uczestnicy spotkania spojrzeli na wymagania w punktu widzenia zmiany jaką przeprowadzają w szkole i wykorzystania wymagań do wsparcia tego procesu.
Ponieważ zmiana jaką przeprowadzają uczestnicy spotkania w swoich szkołach dotyczy uczenia się uczniów, przedmiotem refleksji był sposób w jaki wymagania definiują ten proces . Dla wielu uczestników zaskoczeniem było to, że zapisy w wymagania wprost mówią o konieczności wykorzystania w nauczaniu strategii ocenianiu kształtującym, budowania przestrzeni i zadań, które uruchomiają współpracę i uczenie się uczniów od siebie oraz wskazują na jakim poziomie uczniowie powinni partycypować w życiu szkoły.
Dyrektorzy spojrzeli również przekrojowo na wymagania pod kątem pracy zespołowej nauczycieli oraz swojej roli jako przywódców edukacyjnych.
Wielu dyrektorów uznało, że wymagania mogą być pomocne we wsparciu zmiany w szkole, nadając z jednej strony jej kierunek, z drugiej strony pokazując jej konieczność.