Ośrodek Rozwoju Edukacji, w ramach realizacji projektu systemowego „Program zwiększenia efektywności systemu nadzoru pedagogicznego i oceny jakości pracy szkoły etap III” zorganizował cykl konferencji pn.”Koalicja na rzecz bezpieczeństwa dzieci i młodzieży”. Do współpracy w zakresie organizacji konferencji włączyły się niżej wymienione ośrodki:
1. Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku.
2. Ośrodek Doskonalenia nauczycieli w Poznaniu.
3. Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli.
4. Regionalny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli "WOM" w Katowicach.
5. Kujawsko-Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli w Toruniu.
Konferencje odbyły się w Gdańsku, Poznaniu, Katowicach, Kielcach i Toruniu. Łącznie uczestniczyło w nich ponad 600 osób, byli to: przedstawiciele kuratoriów oświaty, dyrektorzy szkół, nauczyciele, w tym wychowawcy, pedagodzy, psycholodzy szkolni, pedagodzy środowiskowi, pracownicy placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno – pedagogicznych, bibliotek pedagogicznych, pracownicy organów prowadzących szkoły różnych typów, rodzice.
Podczas każdej konferencji, w pierwszej jej części, zaprezentowano ogólnopolskie wyniki analizy danych pozyskiwanych w procesie ewaluacji zewnętrznej szkół i placówek w zakresie bezpieczeństwa uczniów oraz wybrane determinanty i implikacje agresji i przemocy w szkole. Podjęto również zagadnienia odpowiedzialności prawnej w zakresie bezpieczeństwa uczniów, skutecznych strategii wychowawczych, w tym zagadnienia z zakresu problemów związanych z rozwojem dzieci i młodzieży.
W drugiej, warsztatowej, części konferencji przedstawiciele lokalnego środowiska podejmowali próby wypracowania propozycji działań w odpowiedzi na zdiagnozowane problemy w zakresie bezpieczeństwa w skali powiatu. W tym celu otrzymali zestawy autentycznych wyników ewaluacji szkół i placówek w obszarze bezpieczeństwa uczniów dla powiatów, które zostały zakwalifikowane do udziału w konferencji.
Z uwagi na to, że działalność szkoły ściśle związana jest z otoczeniem, w którym funkcjonuje, wydaje się słusznym podejmowanie takich problemów przez osoby posiadające rozpoznanie środowiska lokalnego, a także świadome jego potrzeb i potencjału.
Konferencje pozwoliły nie tylko upowszechniać wśród organów prowadzących szkoły i placówki wiedzy na temat możliwości wykorzystywania wyników nadzoru pedagogicznego do kreowania lokalnej polityki, a dyrektorom szkół i placówek przybliżyć wiedzę na temat efektywnego rozwoju organizacyjnego (cele projektu), ale także wpisać przedsięwzięcie w obowiązujące w bieżącym roku szkolnym kierunki polityki oświatowej państwa.