Zakończyliśmy cykl szkoleń (Łódź, Suwałki, Lublin) zatytułowanych „Dokąd zmierza edukacja XXI wieku?”. Wzięło w nich udział ponad 300 osób (pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznych, ośrodków doskonalenia nauczycieli (ODN), bibliotek pedagogicznych, jednostek samorządu terytorialnego (JST), przedstawicieli kuratoriów oświaty (KO), dyrektorów szkół, nauczycieli).
Celem szkoleń było rozbudzenie refleksji i zachęcenie do dyskusji różnorodnych środowisk oświatowych na temat możliwości spełniania wymagań państwa sformułowanych wobec szkół i placówek. Ich wypełnianie powinno pomóc szkołom sprostać wyzwaniom zmieniającego się świata, społeczności globalnej i lokalnej oraz oczekiwaniom pojedynczych odbiorców usług edukacyjnych.
Motywem przewodnim spotkań były kierunki pożądanych zmian, które powinna podejmować szkoła, aby stale zwiększać szanse edukacyjnych wszystkich uczących się (dzieci i dorosłych), co jest istotą wymagań państwa wobec szkół.
Tworzenie środowiska sprzyjającego uczeniu się
W trakcie dwudniowych spotkań eksperci z zakresu nadzoru pedagogicznego i wspomagania szkół, odnosząc się do obowiązujących wymagań, przybliżyli wybrane zagadnienia dotyczące takich problemów, jak: tworzenie środowiska sprzyjającego uczeniu się, indywidualizacja procesu nauczania/uczenia się, rola badań wewnętrznych i zewnętrznych w diagnozowaniu problemów i poszukiwaniu optymalnych rozwiązań, szanse i zagrożenia, jakie niosą nowe technologie w szkole.
Nietypowa formuła szkoleń (prezentacje eksperckie przeplatane różnorodnymi formami aktywności uczestników) sprawiła, iż uczestnicy z dużym zaangażowaniem dyskutowali nad poruszanymi kwestiami. Prezentowali różne sposoby widzenia tych samych problemów, dzielili się swoimi doświadczeniami. Wypracowywali optymalne rozwiązania ułatwiające pracownikom poradni psychologiczno-pedagogicznych, ośrodków doskonalenia nauczycieli
i bibliotek pedagogicznych w udzielanie pomocy szkole w tym zakresie.
Materiały przydatne w pracy z radami pedagogicznymi
Dużym zainteresowaniem cieszyły się opracowane przez ekspertów materiały ćwiczeniowe, które zdaniem wielu uczestników mogą być z powodzeniem wykorzystywane przez pracowników instytucji wspomagających w pracy wspierającej z radami pedagogicznymi.
Do pobrania:
Prezentacje
- Wykład wprowadzający (PDF, 3,46 MB)
- Moduł I (PDF, 814 KB)
- Moduł III (PDF, 1,15 MB)
- Moduł V (PDF, 369 KB)
- Nie taki TIK straszny (PDF, 3,6 MB)
- Czy ufać tylko własnej intuicji - o badaniach zewnętrznych (PDF, 14,4 MB)
Ćwiczenia i Case Studies
- Ćwiczenie dla gr. I i II (PDF, 526 KB)
- Ćwiczenie dla gr. III i IV (PDF, 523 KB)
- Ćwiczenie dla gr. V i VI (PDF, 527 KB)
- Moduł III - Case study - cała klasa (PDF, 291 KB)
- Moduł III - Case study - Igor (PDF, 290 KB)
- Moduł III - Case study - Janek (PDF, 289 KB)
- Moduł III - Case study - Julka (PDF, 290 KB)
- Moduł III - Case study - Kasia (PDF, 290 KB)
- Moduł III - Case study - Zuzia (PDF, 393 KB)
- Moduł IV - zał. 1 (PDF, 634 KB)
- Moduł IV - zał. 2 (PDF, 637 KB)
- Projekt badania - wzór (PDF, 182 KB)
- Kahoot+Quiz+instruktaż (PDF, 922 KB)
Inne materiały: