Rozpoczęło się już tradycyjnie wspólnym spotkaniem na sesji plenarnej.
Główne założenia programu przedstawiła Agnieszka Borek. Prowokował do refleksji i wprowadzał w teorie ewaluacji prof. Henryk Mizerek. Uczestnicy w pięciu grupach pod kierunkiem ekspertów i trenerów poznawali podstawowe założenia stosowanej metody badań społecznych jaką jest ewaluacja. Dyskutowali o roli wizytatora i znaczeniu wymagań jakie postawiło państwo szkołom i placówkom.
Wizytatorzy tym razem mieli okazję zapoznać się z rozwiązaniami zastosowanymi w nadzorze w Holandii. Zajęcia i wykład na temat ewaluacji zewnętrznej i wewnętrznej poprowadził dr. Jaap van Lakerveld z Leiden University. Wskazał na cztery zasadnicze cechy w podejściu holenderskim:
1.Proporcjonalność oparta o poziom ryzyka( lepsze szkoły potrzebują mniej kontroli, a słabsze więcej).
2.Analiza rezultatów( szkoły dążą do celów określonych na poziomie grup szkół do jakich należą).
3.Analiza wymagań w stosunku do procesów(szkoły organizują procesy uczenia się zgodnie z określonymi minimalnymi standardami).
4.Analiza finansowa
W podsumowaniu zwrócił uwagę ,że ewaluacja wewnętrzna jest procesem uczenia się dorosłych. Zorganizowana zgodnie z potrzebami, inicjowana i regulowana samodzielnie, angażująca różne dialogi .
I spotkanie zakończył koordynator projektu dr Grzegorz Mazurkiewicz. Podziękował wizytatorom za aktywność na zajęciach i przedstawił perspektywę dalszego szkolenia. Zaprosił na następne spotkanie w dniach 8-11 IX 2010 również w Krakowie !
W ostatnim dniu spotkania odbyło się szkolenie i warsztaty dla 40 przedstawicieli ODN. Głównym celem było omówienie roli ośrodków we wspomaganiu szkół . Wypracowanie propozycji oferty szkoleniowej uwzględniającej wymagania zawarte w załączniku do rozporządzenia o nadzorze pedagogicznym. Gościem tego spotkania był również dr Jaap Lakerveld.